CRONICĂ „ Spărgătorul de Nuci”

Baletul „ Spărgătorul de Nuci” de Ceaikovski la Opera Comică pentru Copii

Opera Comică pentru Copii a oferit celor mici un frumos cadou în luna sărbătorilor de Crăciun: baletul Spărgătorul de Nuci, care în mod inexplicabil nu mai figurează de mult în repertoriul Operei Naționale, deși reprezintă un titlu absolut necesar pentru orice companie de balet din lume, mai ales în această perioadă. Cătălin Caracaș, coordonatorul baletului Operei Comice pentru Copii, în același timp regizor și realizator al unor spectacole, a avut initiativa fericită  de a pregăti acest spectacol mult așteptat. Și-a ales să adapteze în mod original și creator o producție de neuitat, aparținând coregrafei Tilde Urseanu. Păstrând povestea scrisă coregrafic de aceasta, Cătălin Caracaș a demonstrat cu prisosință creativitatea și talentul său. A concentrat întreaga partitură la un spațiu de o oră și zece minute pentru a nu-i obosi pe spectatorii săi, cei mici, păstrând secvențele cele mai importante ale baletului unite în mod coerent și logic. A fost inspirat de a-l face pe piticul Barbă-Cot un povestitor, care vine din sală și le spune copiilor ce vor vedea, făcându-i părtași la acțiune. Pe plan coregrafic, deși a păstrat în mare desenul lui Tilde Urseanu, el a regândit  pașii în funcție de colajul muzical și de o anumită logică a desfășurării dramaturgice. În felul acesta, spectacolul său este fermecător, are poezie, imagistică, devine atractiv și nu îi poate obosi pe cei mici. A fost servit de excelentul colaj muzical al lui Antonel Oprescu, care are avantajul  de a fi și balerin ce cunoaște foarte bine structura coregrafică a baletului și coordonarea mișcării cu partitura muzicală.

Spectacolul este realizat scenografic de Adriana Urmuzescu, o talentată și matură artistă, care a construit grafic un basm plin de fantezie, păstrând elementele esențiale: pomul de Crăciun, păpușile, sania fermecată. M-au impresionat proiecțiile de fundal, cu brazii care se mișcă, cu ninsoarea care pătrunde și în sală. Costumele sunt adecvate și frumos lucrate.

Distribuția a cuprins o echipă de tineri dansatori implicați și bucuroși să ofere copiilor un spectacol atractiv. Cei doi protagoniști ai rolurilor Clara și Spărgătorul de Nuci  au fost Andreea Vălean (elevă în ultima clasă la Liceul de Coregrafie “Floria Capsali”) și Andrei Ardeleanu. Ei au format un cuplu sudat și perfect integrat în poveste. Au avut farmec, originalitate și bucuria dansului. Într-un cuvânt, cei doi balerini au fost minunați.

Se cuvine să îi cităm pe toți interpreții care au contribuit la realizarea acestui superb spectacol. Levi Szasz- adorabil în Piticul Barbă-Cot, fiind, în același timp, și un bun actor, Ionuț Picincu –  în Fritz, fratele Clarei, șugubăț și neastâmpărat, exact ca personajul pe care îl întruchipează, Ștefan Tănase – clovnul, Elena Chiriță – păpușa mecanică, Diana Năstase – subreta, Daniel Manea – în urs, Andreea Mirea – iepurele, Mihaela Anica – pisica, Dragoș Andruță – în soldat, Cristina Babalâc- mama, Robert Ștefu – tatăl, Vicențiu Popescu – bunicul și Sabina Chirilă – bunica. Nu pot fi eludați micii balerini care au interpretat dansurile, fiecare contribuind la ilustrarea cât mai fidelă a ritmurilor respective: dans spaniol: Sabina Chirilă, Maria Savastre, Sofia Sitaru, Andreea Soare; Cristina Babalâc în dans arab, care a dovedit o plastică a mișcărilor trupului remarcabilă; Elena Chiriță, Raul Oprea în dans chinez; Diana Năstase, Andrei Nicolae, dans rus. De asemenea, balerinele din Valsul florilor: Sabina Chirilă, Maria Savastre, Andreea Soare, Oana Vâlceanu  au adus o pată de culoare pitorească dansului respectiv.

Spectacolul îi ține pe micii audienți treji, îi implică în acțiune și în călătoria Clarei prin lume.  Ei se bucură de fiecare dans, participă afectiv la desfășurarea baletului, aplaudă frenetic fiecare evoluție a dansatorilor. Mărturisesc că această producție pentru mine a produs nostalgii ale tinereții, când participam la fiecare spectacol de Spărgător de Nuci, urmârind evoluțiile unor mari balerini din acea vreme.

A fost un spectacol frumos, deosebit de atractiv,  cel oferit de Opera Comică pentru Copii. Îmi exprim, pe această cale dorința și speranța ca actuala echipă managerială a Operei Naționale București să înscrie acest titlu în repertoriul companiei noastre, mai ales că acest balet este nelipsit în luna decembrie de pe marile scene ale lumii. Până atunci, să ne bucurăm că îl putem vedea la Opera Comică pentru Copii, datorită efortului lui Cătălin Caracaș și al întregii echipe de realizatori.

Alexandru Mihai Canciovici