Sărbătoare a dansului la Opera Comică pentru Copii

Cu mai bine de o săptămână înainte de Ziua Internațională a Dansului, Opera Comică pentru Copii a celebrat frumoasa artă a mișcării armonioase cu o gală extraordinară de balet, la care au fost invitați cei mai talentați balerini de la teatrele muzicale din România. În public au fost prezente personalități ale baletului românesc printre care Ileana Iliescu, Ioan Tugearu, Francisc Strnad, Florin Mateescu, Marius Grosu, Alexandru Carianopol, Corina Dumitrescu, Ovidiu Matei Iancu, prof. Ana Vâlcu de la Liceul de Coregrafie „Floria Capsali” din București. A fost un regal al dansului, la care au participat artiști ai companiilor de balet din București, Cluj, Craiova, Iași, Brașov, Constanța, Sibiu. Ei au prezentat publicului atât fragmente din lucrări clasice precum „Lacul lebedelor” sau „Giselle”, cât și coregrafii contemporane.

Opera Maghiară din Cluj-Napoca s-a prezentat cu două coregrafii semnate Livia Tulbure Gună, un pas-de-quatre de alură neoclasică din baletul „Raymonda”, executat cu strictețe, dar și cu lucrarea „Izolat în mișcare”, într-un stil contemporan în care primează mișcări bruște, impresia de brutalitate, precum și relații conflictuale între personaje. Opera Națională Română Iași și Opera Națională București au oferit publicului, la Gala Extraordinară de Balet de miercuri, două pas-de-deux-uri clasice, actul al II-lea din baletul „Giselle” și scena Siegfried – Odile din „Lacul lebedelor”. În Giselle, Maria Lozanova a redat caracterul enigmatic și vaporos al personajului, iar Dumitru Buzincu, a descris prin eleganța mișcărilor sentimentul de iubire al nobilului Albrecht. Cealaltă pereche, din „Lacul lebedelor”, s-a remarcat datorită talentului interpretativ: Ada Gonzáles, în Odile, a subliniat continuu prin expresia feței esența malefică a lebedei negre, în timp ce Valentin Stoica a dezvăluit felul în care, treptat-treptat, Siegfried se lasă prins în mrejele ei.

Câteva dintre duetele coregrafice ale galei de la Opera Comică pentru Copii au mizat pe relația feminin-masculin în cheie contemporană. Astfel, Olguța Ilie și Alexandru Chera de la Opera Română Craiova au construit prin lucrarea lor, „Control Act”, pe muzica lui Thom Willems (folosită și de W. Forsythe în celebra In the Middle Somewhat Elevated), un adevărat duel între doi amanți, un dans de forță cu mișcări repezi, convulsive, care să trădeze emoțiile personajelor. Pe de altă parte, Tünde Melania Condoiu și Marian Claudiu Dane de la Opera Brașov au descris în stil neoclasic o relație caldă, aproape magică prin secvența „Primăvara” din spectacolul „Anotimpurile”. Tehnica și atmosfera s-au schimbat brusc după acest moment coregrafic prin apariția soliștilor Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” din București, Maria Rogojan și Marian Chirazi. Ei au prezentat fragmentul „Încrederea” din spectacolul „Fluturi”, un moment de dans contemporan cu elemente acrobatice în coregrafia lui Relu Dobrin. Cu precizie și intensitate, cei doi au creionat prin mișcare un alt tip de relație între feminin-masculin: „relația pasională și de conviețuire ideală în cuplu – astăzi”.

Din compania de balet a operei constănțene, de data aceasta într-un curat stil neoclasic, Cătălina Iliescu și Alexandru Bîrsănescu, în coregrafia lui Horațiu Cherecheș, au oferit un fragment din eterna poveste de iubire dintre Romeo și Julieta. Statura monumentală a celor doi balerini a oferit dansului un caracter de măreție, fără a-l văduvi de grația și energia diafană specifică personajelor. Scena a părut că se umple de dragostea curată și puternică dintre Julieta și Romeo, cei doi părând un cuplu mitic, supraomenesc. Tot din categoria mitologică, dacă putem să-i spunem așa, a personajelor înfățișate de artiștii protagoniști ai Galei Extraordinare de Balet OCC face parte și cuplul Amyra Badro – Tiberiu Pepenică, soliști ai Operei Comice pentru Copii. Ei au creat două făpturi fantomatice, plutitoare, desprinse din poveștile cu zâne în „Apele Primăverii”, coregrafia: Asaf Messerer. Mișcările aparent simple ale acestei coregrafii au fost executate de către cei doi interpreți cu o finețe deosebită, dar și cu forța necesară pentru a reda pasiunea care definește relația celor doi. Amyra Badro nu este doar „un fulg” în această lucrare coregrafică, ci și apariția surprinzătoare a unei zâne, iar Tiberiu Pepenică reprezintă aici eternul visător, vânător al unei himere, care iată, în „Apele Primăverii”, devine reală. Un alt pas-de-deux, complet diferit, a fost adus de artiștii Teatrului de Balet din Sibiu, Ellie Marie Hennequin și Viktor Tomashek, care au venit cu un fragment din „La fille mal gardée” (coregrafie adaptată după A. Gorski). Cu deosebită căldură și bucurie interioară, ei au reușit să dea scenei o atmosferă pastorală, plină de energie, prin interpretarea lor riguroasă, dovedind astfel disciplină în ceea ce privește coregrafia, dar și capacitatea de a interpreta personaje cu caracter comic.

La o asemenea desfășurare de forțe coregrafice a fost prezentă și foarte tânăra generație de balerini, elevii Liceului de Coregrafie „Floria Capsali” din București. Ei (Maria Mija, Alexandru Constantin și Ana Toderică) au prezentat câteva coregrafii clasice din marele repertoriu de balet. Am remarcat-o pe Ana Toderică în variația Aurorei din „Frumoasa din pădurea adormită”, datorită corectitudinii pozițiilor și siguranței interpretării.

Gazdele evenimentului, balerinii Operei Comice pentru Copii nu puteau lipsi din această sărbătoare a dansului. Ei au prezentat câteva fragmente din spectacolele OCC – „Spărgătorul de nuci”, „Lacul lebedelor”, „Lumea păpușilor”- „Coppélia” (coregrafia: Cătălin Caracaș), „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” și „Alice în Țara Minunilor” (coregrafia: Corina Dumitrescu), dar și câteva lucrări în premieră pentru publicul teatrului. Aici am întâlnit o adaptare coregrafică intitulată „Simfonia clasică”, în cheie comică, o simfonie în doi care prezintă un cuplu năbădăios, în același timp simpatic, creat de interpreții Federica Franceschini și Tiberiu Pepenică. Am făcut cunoștință cu precizia și eleganța mișcărilor balerinului italian Marco Vicente, care a prezentat lucrarea clasică „Talisman” și cu relația încărcată de tensiune din pas-de-deux-ul masculin „Pulse”, redat de soliștii Cătălin Țârcovnicu și Cristian Danu.

Soliștii Operei Comice pentru Copii au dezvăluit publicului, prin toate lucrările prezentate în această gală, faptul că dispun de o paletă interpretativă mult mai bogată decât ne-am aștepta și că valoarea nu se măsoară neapărat în numărul de roluri mari realizate pe scenă, ci mai degrabă din felul în care orice rol/personaj capătă valoare prin talent și măiestrie.

Gala Extraordinară de Balet a Operei Comice pentru Copii a fost o adevărată defilare de momente artistice de valoare, în stiluri variate, cu personalități interpretative diferite, fiecare balerin slujind rolul interpretat. Gala a reprezentat, prin acest mod de desfășurare, o celebrare amplă a dansului, privit prin cât mai multe forme ale sale, de-a lungul istoriei. Poate că au lipsit din program creații celebre, adesea cerute în contextul altor gale de balet. Pe de altă parte nici nu s-a dorit o ilustrare a nivelului calitativ al baletului românesc. Principalul scop al galei a fost, cel puțin din perspectiva spectatorului obișnuit, încă o oportunitate de a privi, din unghiuri diferite, cu bucurie, numeroasele fațete ale unei arte magice, DANSUL.

cronică de Iulia Toea-Mureșan