Foarte aproape de Moș Nicolae vă invităm la un concert special de sărbători! Vă așteptăm cu emoție la „Povestea de Crăciun” a Operei Comice pentru Copii, marți 4 decembrie, de la ora 19:00, la Sala Polivalentă din București. “Poveste de Crăciun” este un spectacol mozaic, în regia lui Cristian Mihăilescu, ce reunește pe scena Sălii […]
Foarte aproape de Moș Nicolae vă invităm la un concert special de sărbători!
Vă așteptăm cu emoție la „Povestea de Crăciun” a Operei Comice pentru Copii, marți 4 decembrie, de la ora 19:00, la Sala Polivalentă din București. “Poveste de Crăciun” este un spectacol mozaic, în regia lui Cristian Mihăilescu, ce reunește pe scena Sălii Polivalente nume mari din artele spectacolului și nu numai. Publicul va avea ocazia să ia parte la momente cu artiștii lirici și Baletul Operei Comice pentru Copii, dar și cu mulți invitați surpriză!
La edițiile trecute au încântat publicul Felicia Filip & IRIS, Mario Hossen, Kristian Benedikt, Monica Petrică și Răzvan Mazilu, Iordache Basalic, Corina Dumitrescu și Gigel Ungureanu, Laura Bretan, Teodora Buciu, Paula Seling, Mihai Mălaimare & Teatrul Masca, Cristina Dijmaru și Ovidiu Matei Iancu, Ducu Bertzi & Friends, Luiza Zan & Snaps Vocal Band, Alina Eremia, Orchestra Simfonică București, Corurile Cantus Mundi București, Școala de Balet „Jaqueline”, Lotul de Gimnastică Ritmică al UNEFS București.
O scenă monumentală, soliști de prim rang, orchestră live, momente de balet clasic și modern, coruri de copii din toată țara, plus un periplu muzical cu invitați de marcă.
Haideți să ne bucurăm împreună de atmosfera Sărbătorilor de Iarnă în cel mai mare eveniment de la acest final de an!
Fă o bucurie copilului tău de Sărbători!
Adu-l la un spectacol-eveniment!
Odată cu începerea unui nou an școlar, Opera Comică pentru Copii (OCC) își deschide porțile pentru micii spectatori, pe care îi așteaptă cu o mulțime de surprize. În luna septembrie, Primăria Capitalei, prin Opera Comică pentru Copii, aduce în premieră două frumoase spectacole de muzică și balet: ,,România Muzicală” și ,,Poveste vieneză”. Tot în această […]
Odată cu începerea unui nou an școlar, Opera Comică pentru Copii (OCC) își deschide porțile pentru micii spectatori, pe care îi așteaptă cu o mulțime de surprize. În luna septembrie, Primăria Capitalei, prin Opera Comică pentru Copii, aduce în premieră două frumoase spectacole de muzică și balet: ,,România Muzicală” și ,,Poveste vieneză”. Tot în această lună, spectatorii sunt invitați să vadă musicalul „Sunetul muzicii”, în regia și coregrafia lui Răzvan Mazilu, care va avea șase reprezentații cu distribuții diferite, începând cu 15 septembrie.
În zilele de 8, 9, 15 și 16 septembrie, de la ora 10.00 în Sala Mozart, Ansamblul Liric al Operei Comice pentru Copii prezintă publicului cele mai frumoase fragmente din creația unor mari compozitori români, precum George Enescu, Ciprian Porumbescu sau Iosif Ivanovici. Spectacolul este recomandat copiilor cu vârsta de peste 7 ani. Lista premierelor în luna septembrie continuă cu spectacolul-balet ,,Poveste Vieneză”, care ne va introduce în atmosfera fermecătorului oraș austriac. Frumusețea dansurilor vieneze, grația și eleganța baletului vor putea fi admirate în Sala UnderGrant, în reprezentațiile programate în 15, 16, 29 și 30 septembrie.
,,Deschidem o nouă stagiune la Opera Comică pentru Copii și suntem pregătiți să îi întâmpinăm pe cei mici și pe cei mari, deopotrivă, cu multe spectacole de excepție, de la operă și balet până la musical și concerte lecție. Vă invităm alături de noi, să descoperiți poveștile îndrăgite ale copilărei și să vă bucurați de arta care atinge toate culorile sufletului.”, a spus Felicia Filip, managerul Operei Comice pentru Copii.
Spectatorii care nu au apucat să vadă, la începutul lunii iunie, celebrul musical „Sunetul muzicii” în regia și coregrafia lui Răzvan Mazilu, au ocazia să vizioneze spectacolul în luna septembrie, în Sala Mare a Operei Comice pentru Copii. „Sunetul muzicii”, creat pe baza musicalului original de Richard Rodgers și Oscar Hammerstein, are programate șase reprezentații în zilele de 15, 16, 22, 23, 29 și 30 septembrie. „Curajul lui Răzvan Mazilu de a lucra cu copii, e drept, obișnuiți cu scena Operei Comice, este recompensat cu o prestație de top zece din partea acestora. Rutinați, sudați ca echipă, conștiincioși și integrați bine în spectacol, cei mici chiar colorează frumos povestea, scuturând de praf un musical ce părea aproape uitat de către spectactorii români (indiferent din ce generație ar face parte aceștia). Răzvan Mazilu construiește atent fiecare moment, insistă foarte mult pe intrările fiecărui personaj în parte, multe dintre ele fiind dinspre sală, ceea ce dinamizează suficient de mult relația dintre spectatori și actori. ” (Nona Rapotan, Bookhub.ro)
Abonamentele OCC și Atelierele Micul Artist
Spectatorii care doresc să își asigure locul din timp la mai multe evenimente artistice ale OCC pot achiziționa abonamente pentru întreaga stagiune, disponibile pe bilete.ro. Acestea sunt clasificate pe mai multe categorii: Premiere OCC, cu prețuri între 300 și 500 de lei și acces la 5 premiere în Sala Mare, Avanpremiere OCC, cu prețuri între 150 și 250 de lei, cu locuri la 5 avanpremiere din Sala Mare și Clasic OCC, care costă între 200 și 500 de lei, cu loc la 10 reprezentații de weekend în Sala Mare. În funcție de variantă aleasă, abonamentele cuprind puzzle-uri, seturi cadou și obiecte promoționale OCC.
Din 10 septembrie, Opera Comică pentru Copii dă startul înscrierilor la o nouă serie a Atelierelor Micul Artist, care se vor desfășura între 17 septembrie 2018 și 31 mai 2019. Anul acesta, seria atelierelor cuprinde o paletă largă de domenii, de la fotografie, street dance, scenografie, cor, flamenco, actorie, balet și artă medievală până la cele nou adăugate în această stagiune: atelier de dansuri populare, de blockflote, de step și ateliere de comunicare și de pantomimă. Toți copiii care doresc să se înscrie la Atelierele Micul Artist sunt așteptați la preselecțiile organizate la sediul OCC din Calea Giulești nr. 16, în perioada 10-15 septembrie. Programul va fi anunțat pe www.operacomica.ro.
Opera Comică pentru Copii este o instituție publică de cultură aflată în subordinea Primăriei Capitalei și a Consiliului General al Municipiului București, condusă din anul 2014 de către soprana Felicia Filip. Unică în lume prin segmentul de public căruia i se adresează, Opera Comică pentru Copii are lunar aproape 15.000 de spectatori, iar în stagiunea 2018-2019 are programate peste 600 de reprezentații, dintre care 11 premiere.
Biroul de presă
Opera Comică pentru Copii
3 septembrie 2018
10 – 15 septembrie 2018 – preselecții – PROGRAMUL ESTE ANUNȚAT PE SITE! 17 septembrie 2018 – 31 mai 2019 – ateliere (minim 30 ore de curs) 400 lei/sezon, taxă plătibilă în 2 tranșe, până la 30 septembrie – tranșa I-a, 31 ianuarie – tranșa a II-a. În stagiunea 2018/2019 vom continua atelierele de […]
10 – 15 septembrie 2018 – preselecții – PROGRAMUL ESTE ANUNȚAT PE SITE!
17 septembrie 2018 – 31 mai 2019 – ateliere (minim 30 ore de curs)
400 lei/sezon, taxă plătibilă în 2 tranșe, până la 30 septembrie – tranșa I-a, 31 ianuarie – tranșa a II-a.
În stagiunea 2018/2019 vom continua atelierele de Street Dance, Cor, Balet, Actorie, Fotografie, Oratorie, Scenografie, Benzi desenate, Artă medievală, Dezbateri, Desen și Pictură, plus vom deschide grupe de Step, Musical, Comunicare, Pantomimă, Dansuri populare și Blockflote.
(17 ateliere, 20 de profesori, 54 de grupe preconizate 😉
Din respect pentru spectatorii și artiștii noștri, întreaga stagiune 2018/2019 este anunțată pe site-ul propriu și scoasă la vânzare pe platforma bilete.ro! Abonamentele pot fi achiziționate de aici: https://www.bilete.ro/abonamente-opera-comica/
Din respect pentru spectatorii și artiștii noștri, întreaga stagiune 2018/2019 este anunțată pe site-ul propriu și scoasă la vânzare pe platforma bilete.ro!
Abonamentele pot fi achiziționate de aici: https://www.bilete.ro/abonamente-opera-comica/
Trei zile în compania muzicii de calitate sunt prea puține pentru un iubitor adevărat de muzică. Din păcate doar trei zile magice a durat un vis frumos, un vis romantic prefăcut în muzică de mari artiști ai lumii. Ultima zi a acestui mini-festival organizat de Opera Comică pentru Copii, care a conținut numai trei […]
Trei zile în compania muzicii de calitate sunt prea puține pentru un iubitor adevărat de muzică. Din păcate doar trei zile magice a durat un vis frumos, un vis romantic prefăcut în muzică de mari artiști ai lumii. Ultima zi a acestui mini-festival organizat de Opera Comică pentru Copii, care a conținut numai trei concerte, desfășurate la Teatrul Odeon, a dovedit că muzica de cameră nu este cu nimic mai prejos ca gen de spectacol decât o operă sau un concert simfonic. Există bijuterii ale acesteia care sunt pe nedrept trecute cu vederea și numai un festival de acest gen le poate scoate la lumină.
Duminică, 8 iulie, într-o atmosferă caldă și primitoare creată de prezentatorul evenimentului, regizorul și muzicianul Cristian Mihăilescu, am putut asculta lucrări de o frumuețe izbitoare, încărcate de culoare și pasiune romantică. Franz Schubert și al său Trio nr.1 în Si bemol major ne-a oferit exuberanța romantismului de început de secol XIX. Ne-am simțit ca într-un salon de pe vremuri, într-o atmosferă culturală și intelectuală, alături de trei mari artiști, Alexandru Tomescu – vioară, Anton Niculescu – violoncel și legendarul Bruno Canino – pian.
După experiența shubertiană a urmat un moment putem spune experimental, de mare emoție. Artistul japonez Sam Okawa a interpretat la contrabas două piese pentru voce și pian, împreună cu pianistul Andrei Licareț. A fost surprinzător să auzim un instrument grav cântând cu maximă sensibilitate „Vocalise” de Serghei Rahmninov și „Berceuse” din opera „Jocelyn” de Benjamin Godard, ambele lucrări dedicate vocilor înalte.
A doua parte a concertului de duminică a fost a instrumentelor cu coarde. Primul arcuș care și-a descătușat pasiunea a fost cel al lui Alexandru Tomescu, cu două lucrări de virtuozitate, Fantezia în Do major pentru vioară și pian op. 131 de Robert Schumann și „Capriciu vienez” de Friedrich Kreisler. La piesa lui Schumann, care a fost un mare sensibil al muzicii romantice, am închis ochii și l-am auzit pe… David Oistrakh! Ceva, poate vioara lui Tomescu sau artistul însuși mi-au amintit de stilul marelui violonist. Iată deci înalta ținută a artiștilor care au participat la această manifestare. Acompaniamentul pieselor interpretate de Alexandru Tomescu a fost asigurat de Bruno Canino, unul dintre cei mai mari pianiști de concert al ultimei jumătăți de secol. Chiar dacă la o vârstă venerabilă, mâinile sale, ca și sufletul său sunt tinere, iar tinerețea interpretării și prospețimea ei ies cu ușurință din corzile pianului.
Ultima lucrare din concert a fost un miracol! Imaginați-vă un cvartet de mare valoare, Cvartetul „Enescu”, alături de cei mai buni soliști instrumentiști de astăzi interpretând Octetul în Mi bemol major op. 20 de Felix Mendelssohn Bartholdy. Viorile conduse de virtuozul Mario Hossen, cu Alexandru Tomescu, Constantin Bogdănaș și Florin Szigeti, Vladimir Mendelssohn și Marian Movileanu la violă, Dorel Fodoreanu și Anton Niculescu la violoncel. Această minune s-a întâmplat duminică la Marile serate muzicale ale Bucureștiului. Octetul, compus de Mendelssohn la vârsta de doar 16 ani, o lucrare muzicală de vârf din capodopera compozitorului, în interpretarea acestor mari artiști poate fi considerată cea mai frumoasă experiență muzicală a acestei veri la București.
Ediția a patra a „Marilor serate muzicale ale Bucureștiului” – 3 zile de muzică de cameră în interpretarea unor artiști de marcă, coordonată de directorul artistic al manifestării, violoncelistul, Anton Niculescu a fost dedicată compozitorilor romantici. Dar magia muzicii acestora s-a încheiat parcă prea devreme.
După ultima zi de concert, spectatorii, unii dintre ei prezenți la toate evenimentele acestui festival, simt nevoia să se reîntoarcă în sala Teatrului Odeon pentru noi experiențe minunate și întâlniri cu mari muzicieni. Sperăm ca ediția de anul viitor să dureze mai mult, iar periplul incitant în muzica romantismului să continue.
Iulia Toea Mureșan
„Marile serate muzicale ale Bucureștiului” a adus în a doua seară (7 iulie), pe scena Teatrului Odeon, o nouă explozie de romantism și pasiune, față de cea din seara precedentă. La ora 19.00, spectatorii au asistat la o discuție între vioară, violoncel și pian cu Trio cu pian nr. 1, op. 49 de Felix Mendelssohn […]
„Marile serate muzicale ale Bucureștiului” a adus în a doua seară (7 iulie), pe scena Teatrului Odeon, o nouă explozie de romantism și pasiune, față de cea din seara precedentă. La ora 19.00, spectatorii au asistat la o discuție între vioară, violoncel și pian cu Trio cu pian nr. 1, op. 49 de Felix Mendelssohn Bartholdy. Protagoniștii acestei discuții au fost violonistul Mario Hossen din Austria, violoncelistul Anton Niculescu din România și pianistul Bruno Canino din Italia. Degeaba mai precizăm aici țările din care artiștii fac parte. Ei sunt cetățeni ai lumii pentru că sunt cetățeni ai muzicii de pretutindeni. Sunt mari artiști care vorbesc prin muzica lor, care știu să descopere în fiecare lucrare muzicală mesajele acesteia, care-și descarcă prin intermediul sunetelor sentimentele.
După Mendelssohn, un alt mare romantic, un romantic special, un ceh-american ca să-i spunem așa, a ridicat aproape sala în picioare. Cvartetul „Americano” op. 49, interpretat cu suflet și pasiune de către membrii Cvartetului „Enescu” (Constantin Bogdănaș și Florin Szigeti – vioară, Vladimir Mendelssohn – violă și Dorel Fodoreanu – violoncel) ne-a transportat pe toți în America. Am văzut preriile nesfărșite populate de eroi de western, apusul și răsăritul soarelui, am simțit forța vântului din câmpiile largi și am auzit cântecul păsărilor din Nordul Americii. După o lungă carieră împreună, membrii Cvartetului „Enescu” formează un tot complex. Este fermecător să vezi cum se completează în interpretare, cum colaborarea lor e mai mult decât colaborare, cum reușesc să-și exprime pe rând individualitatea artistică și împreună individualitatea ca formație instrumentală. Spre deosebire de alte cvartete, aici nu conduce vioara I. În acest grup fiecare instrument este solist, măcar atât cât îi permite partitura și acestui aspect cred că i se datorează succesul lor.
„Marile serate muzicale ale Bucureștiului”, manifestare organizată de Opera Comică pentru Copii înseamnă artiști speciali și lucrări muzicale speciale, așa cum au demonstrat-o și celelalte trei ediții. A doua parte a concertului de sâmbătă a fost alcătuită din întâlniri fascinante. Marea soprană Felicia Filip, cu prezența sa tulburătoare, ca o eroină antică, a prezentat o colecție de lucrări romantice, unele cu accente impresioniste, pentru soprană, flaut și pian; pentru soprană, violoncel și pian. S-au cântat bijuterii rare: o lucrare de Philippe Gaubert, „Soir païen”, apoi „Un flute invisible” de Camille Saint-Saëns și un lied pe același text al lui Victor Hugo, compus de André Caplet. O muzică misterioasă în care flautul (Luisa Sello) se împletește cu vocea umană, iar pianul (Koichiro Kanno) urmărește aceste două nimfe ca în „După-amiaza unui faun” de Claude Debussy, acompaniidu-le suspinele, tristețea sau încântarea cu sunete de cristal. Prezența cuceritoare a sopranei Felicia Filip, care trăiește cu toată ființa fizică și mentală fiecare frază, intervențiile diafane ale flautistei Luisa Sello și dorința patetică a pianistului Koichiro Kanno de a le îmbrățișa muzical au condus la realizarea unui trio perfect alcătuit din instrumente cu personalități diferite și la o explozie de sentimente care a cuprins sala. Magia concertului nu s-a disipat după aceste trei piese. În continuare prezența marii soprane a răspândit fiori de emoție printre spectatori cu „Moment terrible” de Piotr Ilici Ceaikovski, una dintre lucrările care au consacrat-o pe plan internațional și „Dream with me” de Leonard Bernstein, care ne-a adus din nou în America, de data aceasta la New York, aproape de scenele de pe Broadway. La aceste două lucrări din urmă a fost însoțită pe scenă de maestrul Anton Niculescu, directorul artistic al manifestării „Marile serate ale Bucureștiului” și am putut descoperi astfel combinația delicată și teatrală dintre voce și violoncel. Soprana Felicia Filip, cu prezența sa nobilă și impunătoare a adus pe scenă un repertoriu de suflet, trio-uri de o muzicalitate fără seamăn, îmbinări de sunete în care vocea umană strălucește alături de instrumente construite anume pentru a o pune în valoare, flautul, violoncelul și pianul.
Finalul concertului a aparținut viorii. Violonistul Mario Hossen, pe care spectatorii bucureșteni au avut bucuria să-l cunoască și la celelalte ediții ale „Marilor serate muzicale”, a venit din nou ca personificare a măiestriei lui Niccolò Paganini și împreună cu pianistul Andrei Licareț a prezentat lucrarea Fantezia Moses pe coarda Sol. Pare de prisos să mai menționăm dificultatea acestei lucrări sau a celor care au urmat, semnate de compozitorul rus Rodion Șcedrin. Ele fac parte din arsenalul marilor violoniști, iar tehnica și precizia în a le reproduce nu este îndeajuns. Mario Hossen reușește să depășească standardul de a cânta corect. Firea sa concentrată, uneori serioasă, alteori înclinată spre comedie, așa cum o cer anumite piese, imprimă viorii un tratament special, acela al simțirii. Mario Hossen știe că un mare violonist nu trebuie să fie numai virtuoz sau sensibil. El folosește toate resursele intrumentului, toate indicațiile compozitorului a cărui lucrare o interpretează ca să obțină versiunea perfectă a acesteia.
Chiar dacă aflată numai la a patra ediție, manifestarea culturală de vară „Marile serate muzicale ale Bucureștiului”, organizată de mari artiști ai lumii cu mari artiști ai lumii, aduce an de an noi experiențe muzicale de neuitat pentru spectatori. Anul acesta pare că organizatorii au dedicat festivalul romantismului, ultima seară fiind rezervată unor compozitori precum Franz Schubert, Serghei Rahmaninov, Robert Schumann și Felix Mendelssohn Bartholdy. Și nu e prea mult să spunem că muzica romantică trăiește prin acești artiști prezenți în programul de la „Marile serate muzicale ale Bucureștiului” poate mai frumos și mai interesant decât în trecut.
Iulia Toea Mureșan
Sâmbătă, 7 iulie, la Teatrul Odeon a avut loc Gala laureaților Concursului internațional de pian „Mihaela Ursuleasa”. Nu am asistat la un concert, ci la un spectacol de magie, la o serie de miracole muzicale. Spectatorii au urmărit cu surprindere și încântare patru copii extraordinari, veniți parcă dintr-o altă lume, cea a melodiei și a […]
Sâmbătă, 7 iulie, la Teatrul Odeon a avut loc Gala laureaților Concursului internațional de pian „Mihaela Ursuleasa”. Nu am asistat la un concert, ci la un spectacol de magie, la o serie de miracole muzicale. Spectatorii au urmărit cu surprindere și încântare patru copii extraordinari, veniți parcă dintr-o altă lume, cea a melodiei și a armoniei, cea a echilibrului și frumuseții. Patru copii artiști, prestidigitatori ai clapelor pianului, patru minuni ale lumii de azi.
Concursul internațional de pian „Mihaela Ursuleasa”, organizat de Opera Comică pentru Copii la inițiativa managerului său, marea soprană Felicia Filip, și-a desemnat sâmbătă câștigătorii, iar patru dintre aceștia, trei câștigători ai Premiului al II-lea și câștigătoarea Trofeului „Mihaela Ursuleasa” au oferit publicului dovada talentului și a măiestriei lor. Vorbim de maeștri ai pianului cu vârste fragede, despre personalități deja ale lumii muzicale de care vom fi pe viitor vrăjiți și care sunt pregătiți de pe acum să dea asalt pe marile scene internaționale. Fiecare poartă cu sine ceva special, un dar de la Dumnezeu sau de la natură, care-i face nu deosebiți de ceilalți copii, nici cumva superiori, ci prin muzica pe care o interpretează îi face îngeri. Alături de orchestra Operei Comice pentru Copii, sub bagheta dirijorului Gheorghe Iliuță, acești mici vrăjitori ai sunetelor au condus publicul pe un tărâm fermecat, acela al muzicii, așa cum în urmă cu doar câteva decenii marea pianistă ne purta Mihaela Ursuleasa, copilul-minune al pianului din România. Am simțit cu toții prezența ei în sală și pe scenă, în sufletele acestor copii, care i-au redat prin interpretare viața muzicală.
Primul magician al clapelor din după-amiaza zilei de sâmbătă a fost Antoniu Nagy din Oradea, un tânăr de 18 ani din Oradea care a interpretat un fragment din Concertul pentru pian și orchestră op. 54 de Robert Schumann. Rar se poate vedea atâta sensibilitate și concentrare la un adolescent, care pare că mângăie clapele pianului, care conduce fiecare notă prin sine, un filtru profund, cu accente personale în redarea pasiunii cu care Schumann a compus concertul. Un tânăr încruntat căruia figura îi trădează seriozitatea și determinarea cu care abordează arta, cu maturitate și profesionalism.
Matei Cristian Lăbunț, un băiat de 14 ani, firav, blond, cu degetele lungi a fost cel de-al doilea magician al serii. Cu aceeași seriozitate ca a lui Antoniu Nagy, acest heruvim al pianului a interpretat Concertul pentru pian și orchestră nr. 1 de Friedrich Kalkbrenner. Am remarcat la el eleganta colaborare cu orchestra, cu dirijorul, felul în care respiră muzica, în care își impune calitatea solistică și conduce nuanțele lucrării. Interpretarea lui Cristian Lăbunț nu este însă foarte personală. El respectă întocmai muzicalitatea compozitorului, dar cu ajutorul unei înțelegeri complete a acesteia, așa cum numai la marii muzicieni se poate observa.
Cel de-al treilea copil-minune al concertului de sâmbătă a fost Eva Garet, de 12 ani, un adevărat artist al spectacolului. Eva a interpretat fără acompaniament de orchestră un fragment din Rapsodia Română nr. 1 de George Enescu și a uimit publicul cu virtuozitatea și priceperea sa. Îmbrăcată într-o rochie cu influențe foclorice românești, delicată și în aparență fragilă, Eva Garet a făcut din pian cât o orchestră întreagă prin rapiditatea și tehnica cu care a abordat lucrarea lui Enescu. De la un capăt la altul al claviaturii, tânăra pianistă n-a scăpat niciun sunet, a umplut sala de muzică, de ritm și de culoare. Culori tari care i-au trădat intensitatea și siguranța studiului.
Marele miracol al serii a fost câștigătoarea Trofeului „Mihaela Ursuleasa”. Cei care au avut onoarea de a o cunoaște pe Mihaela Ursuleasa, de copil sau la maturitate, au avut aproape un șoc. Au revăzut-o muzical în Sunny Ritter din Austria, un copil de 7 ani. Micuța nu ajunge încă la pedalele pianului, de aceea are nevoie de un dispozitiv special. La vârsta la care alți viitori pianiști se chinuie cu studiile lui Carl Czerny, ea a interpretat Concertino în la minor de Iuri Polunin. Este o lucrare care cere de la un pianist… de toate. Sensibilitate, virtuozitate, comunicare, disciplină. A fost emoționant s-o vedem cum salută publicul alături de pianul care-i depășește cu mult înălțimea, cum privește spre dirijor ca să primească intrările, cum cu siguranță și precizie degetele ei mici acoperă sunetele, cum trăiește muzica chiar și atunci când nu trebuie să cânte, cum inspiră fiecare intensitate trecută în partitură și cum respectă întocmai tempo-urile. Încă de la repetițiile dinaintea concertului dirijorul Gheorghe Iliuță și membrii orchestrei Operei Comice pentru Copii au constatat cu uimire cu ce mare artist au de-a face. Am avut ocazia de a trece pe lângă una dintre repetiții și, pe holurile Operei Comice pentru Copii i-am auzit pe toți spunând: „ați auzit-o pe asta mica???”. O fetiță drăguță, ca oricare alta, mereu zâmbitoare și răspândind în jurul ei căldură, un copil al muzelor, dăruit cu inocența muzicii clasice. Mihaela Ursuleasa a revenit pe scenă cu ajutorul lui Sunny Ritter.
Concursului internațional de pian „Mihaela Ursuleasa”, competiție aflată la prima ediție, proiect realizat de Opera Comică pentru Copii, teatru aflat mereu în căutarea unor copii miraculoși, talentați, așa cum o demonstrează și programul Atelierele „Micul artist”, a reușit performanța de a descoperi magicieni ai sunetelor. Juriul alcătuit din personalități internaționale ale muzicii, Heinz Medjimorec (Austria), Viniciu Moroianu (România), Ferhan Önder (Turcia / Austria), Pierre Sublet (Elveția) a avut la această primă ediție o mare responsabilitate. Aceea de a alege de pe o tipsie cu diamante pe cele mai bine șlefuite. Au descoperit cu cvartet de copii-minune, de mici magicieni ai sunetelor care vor duce mai departe tradiția muzicii clasice sub numele de neuitat al marii pianiste Mihaela Ursuleasa.
Iulia Toea Mureșan
Romantism și reflecție în prima zi a evenimentului „Marile serate ale Bucureștiului” Primul concert din cadrul manifestării „Marile serate ale Bucureștiului”, programat vineri 6 iulie la Teatrul Odeon, a fost alcătuit din lucrări muzicale cu rezonanță preponderent romantică, semnate de compozitori precum Johannes Brahms, Robert Schumann sau Franz Liszt. Chiar și aranjamentul lui Gregor […]
Romantism și reflecție în prima zi a evenimentului „Marile serate ale Bucureștiului”
Primul concert din cadrul manifestării „Marile serate ale Bucureștiului”, programat vineri 6 iulie la Teatrul Odeon, a fost alcătuit din lucrări muzicale cu rezonanță preponderent romantică, semnate de compozitori precum Johannes Brahms, Robert Schumann sau Franz Liszt. Chiar și aranjamentul lui Gregor Piatigorsky după un trio de Josef Haydn, prima piesă din concert, a avut sonorități romantice. Divertismentul în Re major este o adaptare pentru violoncel și pian care eludează rigoarea clasică a lui Haydn, oferindu-i în plus mai multă taină și suspin. Interpreții acestei lucrări au fost doi mari maeștri ai violoncelului, respectiv pianului, Anton Niculescu – unul dintre cei mai mari violonceliști români de astăzi, alături de o legendă vie a pianului – Bruno Canino. Cei doi au încântat publicul și cu lucrarea „Liebestraum” („Visul iubirii”), în aranjamentul lui Gaspar Cassado după Franz Liszt. Muzica tulburătoare a lui Robert Schumann a fost adusă pe scenă de Cvartetul „Enescu” și de pianistul Andrei Licareț prin Cvintetul cu pian op. 44, iar seara s-a încheiat cu Cvartetul cu pian op. 25 de Johannes Brahms în interpretarea artiștilor Alexandru Tomescu (vioară), Vladimir Mendelssohn (viola), Anton Niculescu (violoncel), Andrei Licareț (pian).
Prima întâlnire de la „Marile serate ale Bucureștiului” nu a fost de fapt un concert, ci o seară de poezie pură, dominată nu de muzică, ci mai degrabă de poezia acesteia. Tușele ferme cu arcușul ale violoncelistului Anton Niculescu, jovialitatea și totodată trăirea fiecărei note la pianistul Bruno Canino, virtuozitatea lui Andrei Licareț, puritatea sunetului de violă la Vladimir Mendelssohn, precizia și delicatețea viorii în mâinile lui Alexandru Tomescu, energia spirituală a Cvartetului „Enescu” – toate acestea au alcătuit poezia concertului. Spectatorii au fost transportați în inima romantismului, dar nu acel romantism la care ne referim atunci când vorbim despre iubire, cum se denaturează noțiunea în zilele noastre. Vorbim despre un romantism aproape de idealurile celui literar, o artă care se abate de la reguli precise, care își permite salturi de la melancolie la avânt, de la tristețe la bucurie, care îndeamnă auditoriul la reflecție, care dezvăluie sentimente complexe, alcătuite din stări contradictorii. În interpretarea marilor artiști enumerați mai devreme, fiecare lucrare muzicală prezentată a putut fi asimilată de către spectator ca o poezie romantică de Keats sau de Haine, ca un tablou de Caspar David Friedrich sau de William Turner.
„Marile serate muzicale ale Bucureștiului”, manifestare organizată de către Opera Comică pentru Copii în perioada 6-8 iulie pare să fie anul acesta sub semnul romantismului. Artiști de renume internațional prezintă la Teatrul Odeon lucrări din patrimoniul romantic, ale unor compozitori ca Modest Petrovici Musorgski, Antonin Dvorak, Piotr Ilici Ceaikovski, Felix Mendelssohn, Serghei Rahmaninov. Cu siguranță și celelalte întâlniri vor stimula publicul la mai multă reflecție asupra emoțiilor și sentimentelor și vor fi la fel de pline de poezie.
Iulia Toea Mureșan
Category I: 1. Marian Bondilă 3. Mara Țînțăreanu-Mircea 4. Sunny Ritter Category II: 2. Ceicilia Limargana 3. Eva Garet 5. Davi Antonio Crețu 8. Theodor Alexandru Popescu 11. Daria Vasile 12. Ryan Bradshaw 13. Tina Zhang Category III: 2. Ioana Voaideș 3. Cristina Tomescu 5. Daria Egizia Soare 7. Matei Lăbunț Category IV: 1.Rebecca Cojan […]
Category I:
1. Marian Bondilă
3. Mara Țînțăreanu-Mircea
4. Sunny Ritter
Category II:
2. Ceicilia Limargana
3. Eva Garet
5. Davi Antonio Crețu
8. Theodor Alexandru Popescu
11. Daria Vasile
12. Ryan Bradshaw
13. Tina Zhang
Category III:
2. Ioana Voaideș
3. Cristina Tomescu
5. Daria Egizia Soare
7. Matei Lăbunț
Category IV:
1.Rebecca Cojan
2. Adrian Top
3. Mihai Teacă
5. Alexia Dănăcică
6. Antoniu Nagy
7. Andra Borz
Adina Iacob este coordonatoarea deplasărilor de la Opera Comică pentru Copii. De o stagiune încoace, ea se ocupă de planificarea și organizarea turneelor și a spectacolelor la care OCC este invitată. Adina este foarte pasionată de ceea ce face. Spune că i se potrivește ca o mănușă și, dacă o asculți vorbind, îți dai seama […]
Adina Iacob este coordonatoarea deplasărilor de la Opera Comică pentru Copii. De o stagiune încoace, ea se ocupă de planificarea și organizarea turneelor și a spectacolelor la care OCC este invitată. Adina este foarte pasionată de ceea ce face. Spune că i se potrivește ca o mănușă și, dacă o asculți vorbind, îți dai seama că vorbește serios. Mi-a povestit frumos despre câteva dintre experiențele ei într-o după amiază ploioasă, deasupra unei căni de ceai.
Echipa OCC pleacă de multe ori pe an, atât în țară, cât și în afara ei. În timp s-au format și adevărate tradiții. „În fiecare an, în luna iunie, lumea știe deja că este ministagiunea de la Arad”, este primul lucru pe care îl aflu. Patru spectacole, atât de canto cât și balet, sunt alese cu grijă și pleacă din sediul bucureștean pentru a lua viață pe scena din Arad. Profesionalismul echipei îmbinat cu deschiderea publicului primitor fac ca succesul să fie garantat de fiecare dată. Iar entuziasmul publicului este cel care a determinat, în timp, parteneriate cu multe orașe cum ar fi Sibiu, Arad, Brașov, Giurgiu, Otopeni, Buftea, Timișoara sau Bacău. Întrebată despre primirea publicului, Adina îmi spune că „sălile sunt mereu pline”.
Pe lângă scenele naționale, am aflat că reprezentații ale Operei Comice au ajuns și în teatrele internaționale. În 2016, la Teatrul Național al Copiilor din Beijing, spectacolul de balet „Cenușăreasa” a umplut o sală imensă timp de trei reprezentații la rând. Elementul surpriză pentru copiii de acolo a fost cântărețul Fang Shuang de la OCC, care a povestit publicului direct în limba chineză.
În acest punct al întâlnirii noastre am luat o pauză de la scris și mi-am îndreptat privirea către Adina. Zâmbea în timp ce îmi spunea cât de frumos a fost și cât de mult o impresionează schimbul cultural de care te poți bucura într-o ieșire în afara țării. Nu m-am putut abține să nu îmi imaginez cum trebuie să fie când stai în fața Marelui Zid Chinezesc. Am aflat apoi că spectacolele Operei Comice urmează să ajungă și pe scene din Rusia, Israel și Iran și recunosc că m-am entuziasmat foarte tare. Vor fi experiențe uimitoare, sunt convinsă.
În timp ce vorbeam despre spectacole și public, mi-am dat seama că mai este un element pe care Adina îl menționează mereu și despre care povestește cu drag: echipa. „Cel mai important este că deplasările sunt cu și despre oameni”, spune ea. Și pare a fi cel mai bun motto. Oamenii, de la artiști până la organizatori, lucrează împreună pentru ca lucrurile să iasă perfect. „Timpul are altă calitate”, spune coordonatoarea din fața mea. Și este convinsă de puterea pe care o are echipa unită. Dovada sunt spectacolele pe care Opera Comică le aduce în scenele unde este invitată, adevărate cărți de vizită ale instituției.
Pe viitor, planurile sunt mari. Adina își dorește ca Opera Comică să aibă ministagiuni în cât mai multe orașe. Până atunci, pe agenda viitoare se regăsesc spectacole la Mogoșoaia, pe 7 iulie, la Cristian, în cadrul C’art Fest, pe 17 iulie, și la Sibiu, pe 23 septembrie. Iar lista va continua cu siguranță.
Laura Inaiche