În perioada 18-20 august 2017 s-a desfășurat la București și la Tulcea spectacolul itinerant intitulat “Vocea Dunării de la Vărsare la Izvoare”, având ca scop promovarea Dunării, atât ca reper geografic, cât și ca punct de interferențe multiculturale. “Este un proiect care s-a născut din iubirea şi mândria de a găzdui acest fluviu miraculos şi […]
În perioada 18-20 august 2017 s-a desfășurat la București și la Tulcea spectacolul itinerant intitulat “Vocea Dunării de la Vărsare la Izvoare”, având ca scop promovarea Dunării, atât ca reper geografic, cât și ca punct de interferențe multiculturale.
“Este un proiect care s-a născut din iubirea şi mândria de a găzdui acest fluviu miraculos şi de a fi martorii privilegiaţi ai desăvârşirii lui în mare. M-a fascinat dintotdeauna asemănarea dar şi diversitatea culturală a obiceiurilor a tradiţiilor celor care locuiesc şi îşi oglindesc viaţa în Dunăre. De aceea o panoramare între locul de vărsare, care în spectacolul nostru s-a numit Jurilovca, cu nostalgia plaiurilor ce schimbă necontenit peisajul, până la forţa oltenilor de la Calafat şi tenacitatea sublimă a românilor care îşi apără identitatea din Valea Timocului, mi s-a părut un drum iniţiatic ce pune în valoare intensitatea cromatică a culturii dunărene. De aici a rezultat, cred, un spectacol viu tradiţional şi modern în acelaşi timp și, după cum s-a văzut, cu un îmbucurător impact la public”, a declarat Cristian Mihăilescu, regizorul “Vocii Dunării de la Vărsare la Izvoare”.
Cele două reprezentații ale spectacolului au prilejuit întâlnirea publicului cu artiști lipoveni, bulgari, tătari, greci, romi, sârbi și români care provin din localități riverane Dunării. Ansamblurile “Reabinușka” (Jurilovca, România), “Qarasu” (Medgidia, România), “Stol” (Bucea, Serbia), “Rromnori” (Brăila, România), “Rozele Calafatului” (Calafat, România), “Prista” (Ruse, Bulgaria) și Comunitatea Elenă din România (Filiala Tulcea) au prezentat programe artistice inspirate din folclorul zonelor geografice pe care le reprezintă. De asemenea, pe scenă au urcat tenorul George Ionuț Vîrban (solist al Teatrului de Operetă și Musical “Ion Dacian” din București, originar din Tulcea) și micuțele balerine Ana Toderică și Cristina Tudorache (eleve ale Studioului de Balet al Operei Naționale București, coordonate de prof. Magdalena Rovinescu) pentru a încânta publicul cu momente artistice de operă și balet clasic și modern.
Spectacolul „Vocea Dunării de la Vărsare la Izvoare” a fost o experiență unică pentru publicul de la Opera Comică pentru Copii și de la Centrul Cultural “Jean Bart”. Prin intermediul acestuia, spectatorii de toate vârstele au putut descoperi lucruri mai puțin cunoscute despre fluviul european care traversează continentul de la vest la est, dar în același timp au aflat despre legătura deosebită a oamenilor care trăiesc în apropierea lui, despre prietenia dintre ei, în pofida diferențelor culturale, și despre frumusețea tradițiilor locurilor din care ei provin.
Organizator: Primăria Capitalei, prin Opera Comică pentru Copii
Parteneri: Asociația Fresh Community, Centrul Cultural “Jean Bart” din Tulcea, Muzeul Național al Satului “Dimitrie Gusti” din București
Program cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional
Muzică și dans, istorie și imagine, culoare și tradiție, ar fi doar câteva cuvinte prin care aș caracteriza spectacolul „Vocea Dunării de la Vărsare la Izvoareˮ, organizat de Primăria Capitalei prin Opera Comică pentru Copii. Sala Mare s-a umplut. Chiar dacă era cald, chiar dacă eram în august, luna concediilor și a vacanței mari, […]
Muzică și dans, istorie și imagine, culoare și tradiție, ar fi doar câteva cuvinte prin care aș caracteriza spectacolul „Vocea Dunării de la Vărsare la Izvoareˮ, organizat de Primăria Capitalei prin Opera Comică pentru Copii. Sala Mare s-a umplut. Chiar dacă era cald, chiar dacă eram în august, luna concediilor și a vacanței mari, Opera Comică pentru Copii a fost din nou răsfățată cu prezența unui public numeros. Răspunsul la această dovadă de încredere a fost unul pe măsură. Încă o dată, Opera Comică le-a pregătit puștilor și „oamenilor mariˮ un moment plin de culoare și dinamism, care a avut în centru Dunărea, prezentată din mai multe perspective.
Timp de mai bine de o oră, am privit curioasă un spectacol gândit și pregătit de maestrul Cristian Mihăilescu, care ne-a dezvăluit detalii despre istoria și geografia celui de-al doilea fluviu (ca lungime) din Europa, ne-a încântat vizual cu fotografii de peisaj și ne-a invitat să descoperim însemnătatea culturală a unei ape curgătoare care străbate zece țări. Spectacolul „Vocea Dunării de la Vărsare la Izvoareˮ a fost ca o călătorie multiculturală în care Dunărea a reușit să depășească granițe și să creeze o punte de legătură între comunități culturale diferite.
M-am entuziasmat și am aplaudat „Katiușaˮ și „Kalinkaˮ, interpretate de ansamblul de lipoveni din Jurilovaca (Tulcea), mi s-a făcut pielea de găină la „Non Ti Scordar Di Meˮ a tenorului tulcean George Ionuț Vîrban și am admirat costumele roșii și dansurile tradiționale prezentate de ansamblul „Qarasuˮ din Medgidia, Constanța. Undeva, pe la mijlocul spectacolului, și-au făcut apariția pe scenă opt puști care reprezentau Centrul de Tineret din Ruse. Îmbrăcați în alb, cele șapte fete și un băiat ne-au cucerit cu energia și pasiunea lor pentru muzică. Dansul înseamnă bucurie, iar când vezi pasiunea și încântarea de pe chipurile dansatorilor, îți dai seama cât sunt de norocoși. Ansamblul Folcloric „Rozele Calafatuluiˮ m-a fascinat pur și simplu. Vitalitatea, priceperea și frumusețea lor au trezit în mine un sentiment autentic de admirație și bucurie și m-au făcut să mă simt norocoasă că sunt acolo, în Sala Mare a Operei Comice pentru Copii. Spectacolul a fost completat de prezența ansamblului Folcloric „Stolˮ și a lui Boris Jankovic, reprezentanți ai Serbiei, care au adus în fața noastră muzica și dansurile tradiționale din Valea Timocului. Seara liniștită de august de la Opera Comică pentru Copii a fost încheiată de Ana Toderică și Cristina Tudorache, balerine în cadrul Studioului de Balet pentru Copii și Tineret al Operei Naționale din București. Am văzut acolo, pe scenă, cum arată două tinere îndrăgostite de dans care vor să împărtășească cu lumea întreagă pasiunea pentru balet și bucuria pe care o simt pe scenă.
„Vocea Dunării de la Vărsare la Izvoareˮ este primul spectacol itinerant al Operei Comice pentru Copii. La doar două zile de la prezentarea lui la București, spectacolul a ajuns și la Tulcea, la Centrul Cultural Jean Bart. Eroina spectacolului, Dunărea, ne-a oferit prilejul unor experiențe culturale inedite și ne-a reamintit cât de importante sunt toleranța și diversitatea culturală.
Alice Elena Schreiner
„Vocea Dunării” s-a făcut auzită – frumoasă, însorită și plină de culoare – la Opera Comică pentru Copii, în fața unui public numeros, care a aplaudat cu căldură prestația ansamblurilor dunărene invitate la București. Cântecele rușilor lipoveni din Jurilovca, ritmurile turcești din Medgidia sau doinele rumânilor din Serbia ne-au purtat de-a lungul Dunării într-un periplu cultural care […]
„Vocea Dunării” s-a făcut auzită – frumoasă, însorită și plină de culoare – la Opera Comică pentru Copii, în fața unui public numeros, care a aplaudat cu căldură prestația ansamblurilor dunărene invitate la București. Cântecele rușilor lipoveni din Jurilovca, ritmurile turcești din Medgidia sau doinele rumânilor din Serbia ne-au purtat de-a lungul Dunării într-un periplu cultural care ne-a demonstrat diversitatea incredibilă a tradițiilor și etniilor din bazinul dunărean.
Celebrele acorduri ale „Katiușei”, „Reabina” sau „Kalinka” au încălzit atmosfera încă de la începutul spectacolului, când pe scenă și-au făcut apariția doamnele din Ansamblul „Reabinușka” din Jurilovca. Corul și dansul lipovencelor a creat senzație în sala plină a Operei Comice pentru Copii, care a ținut isonul cântecelor și a aplaudat îndelung reprezentația. La fel de bine a fost primit tânărul tenor George Ionuț Vîrban, din Tulcea, care a interpretat excelent frumoasele cântece „Non puede ser” și „Non ti scordar di me”. Atât de bine, încât tenorul a fost nevoit să revină pe scenă cu un bis, de data aceasta cu celebrul „O sole mio”, răsplătit cu multe aplauze.
Ansambul „Qarasu” al comunității turco-tătare din Medgidia a adus pe scenă ritmurile orientale. Superbele caftane roșii cu șalvari aurii și cape cu voaluri lungi s-au unduit irezistibil pe acordurile melodiilor tradiționale turcești cu denumiri exotice: ”Destan”, ”Kizilciclar” sau ”Horan”. Dansatoarele au creat pe final un foarte frumos moment imitând zbaterea aripilor de pescăruș, prin mișcări fluide și foarte bine executate. Pentru următorul moment muzical am traversat Podul Prieteniei și am ajuns tocmai peste graniță, la Ruse. Un ansamblu vocal extrem de simpatic, compus din 7 puștoaice și un interpret foarte tinerel, a adus la București melodii tradiționale bulgărești într-o interpretare modernă, foarte pe placul publicului. Ansamblul ”Prista” din Ruse nu doar că a cântat impecabil, dar ne-a convins că tradiția nu este numai despre vremuri trecute, ci și despre originalitate și puterea de a crea acorduri noi pe muzici vechi.
Tinerele și tinerii din Ansamblul de dans ”Rozele Calafatului” au ”rupt” apoi scena cu dansuri tradiționale românești. Ritmurile sârbelor și horelor însoțite de chiuituri ne-au făcut să dansăm și noi puțin în scaune, motiv ca să aplaudăm furtunos întreaga reprezentație. Horele românești au făcut apoi loc doinei rumânești, interpretată de bătrâna doamnă Iela Marianovici din Ansamblul folcloric ”Stol”, venit tocmai de la Bucea, din Serbia. Momentul emoționant a fost urmat de câteva dansuri tradiționale pe melodii vechi precum ”Joc gi la Munce-Ropota” sau ”Ardeleana-Manăstârenca”, performate de câțiva tineri în costume tradiționale rumânești extrem de interesante. Dansul tradițional a fost înlocuit pentru scurtă vreme de două reprezentații de balet, respectiv dans modern. Talentata balerină de numai 13 ani Ana Toderică ne-a încântat privirile cu dansul ei pe variația din din baletul ”Esmeralda” (Cocoșatul de la Notre Dame), fiind urmată de și mai tânăra Cristina Tudorache, care a creat un moment artistic foarte frumos cu un dans pe acorduri de jazz.
Spectacolul itinerant „Vocea Dunării de la izvoare la vărsare”, care a ajuns și la Tulcea, a fost și o excelentă ocazie pentru micii bucureșteni să afle multe informații despre orașele traversate de Dunăre, grație informațiilor și imaginilor difuzate între reprezentații. Regizorul Cristian Mihăilescu, cel care a creat acest minunat periplu cultural de-a lungul Dunării, ne-a oferit o seară magică și ne-a făcut să oftăm puțin de dorul locurilor însorite pline de pescăruși.
Livia Cimpoeru
Sâmbătă după-amiază, Nino Arlechino, unul dintre cei mai buni prieteni ai micuților de la Opera Comică pentru Copii și-a invitat prietena, pe Colombina, la mall, în AFI Cotroceni! El a fost văzut începând cu ora 19.00 lângă patinoarul din mall, împreună cu alte personaje din spectacolul care-i poartă numele. Ca de obicei, ajutat de Colombina […]
Sâmbătă după-amiază, Nino Arlechino, unul dintre cei mai buni prieteni ai micuților de la Opera Comică pentru Copii și-a invitat prietena, pe Colombina, la mall, în AFI Cotroceni! El a fost văzut începând cu ora 19.00 lângă patinoarul din mall, împreună cu alte personaje din spectacolul care-i poartă numele. Ca de obicei, ajutat de Colombina și de prietenii săi instrumentiști ai Operei Comice pentru Copii, conduși de dirijorul Alexandru Ilie, el a povestit pățaniile lui Pimpinone și ale cameristei lui, Vespetta.
Abia și-a început povestea, că o mulțime de copii, împreună cu părinții și bunicii lor s-au strâns să asculte fragmente de muzică clasică și să râdă de caraghiosul Pimpinone (baritonul Vicențiu Țăranu) și de slujitoarea lui, Vespetta (soprana Daniela Bucșan). Treptat, cu toată rumoarea din jur, spațiul destinat publicului a devenit neîncăpător, așa că mulți spectatori s-au instalat la balcon, pe pasarela de lângă scările rulante. Nino Arlechino (actorul Ciprian Chiricheș) și prietena lui, Colombina (actrița Teodora Antal), nu s-au lăsat intimidați de un public atât de numeros și, ca de obicei, au stat de vorbă cu cei prezenți, le-au povestit ce se întâmplă în poveste, iar copiii au ascultat cu plăcere ariile și duetele din operă și s-au bucurat de spectacol.
Opera „Nino Arlechino”, în regia Irinei Furdui și scenografia Andreei Koch, este o poveste simplă despre un bătrânel ridicol, care caută o cameristă. Bineînțeles că se îndrăgostește de ea, se căsătoresc, iar sărmanul Pimpinone descoperă că tânăra lui soție este cheltuitoare, mare amatoare de distracții și că îl ține sub papuc. Această comedie este adaptată pentru copii și folosește fragmente din opera „Pimpinone” de Georg Philipp Telemann, compozitor din epoca barocului.
Vineri, 18 august, de la ora 19.00, Opera Comică pentru Copii ne-a invitat la o croazieră pe Dunăre printr-un program muzical special, în cadrul spectacolului „Vocea Dunării de la Vărsare la Izvoare”, în regia maestrului Cristian Mihăilescu. Acesta este un spectacol itinerant, fiind programat și duminică, 20 august, la Tulcea, la Centrul Cultural „Jean Bart”. […]
Vineri, 18 august, de la ora 19.00, Opera Comică pentru Copii ne-a invitat la o croazieră pe Dunăre printr-un program muzical special, în cadrul spectacolului „Vocea Dunării de la Vărsare la Izvoare”, în regia maestrului Cristian Mihăilescu. Acesta este un spectacol itinerant, fiind programat și duminică, 20 august, la Tulcea, la Centrul Cultural „Jean Bart”. Spectacolul reunește artiști din țări riverane Dunării – Bulgaria, Serbia și desigur România – care prezintă lucrări muzicale și dansuri, majoritatea de factură folclorică. El reprezintă de asemenea un prilej pentru publicul tânăr și foarte tânăr de a afla informații despre localitățile din care provin artiștii și despre cursul Dunării prin Europa.
Spectacolul de vineri a debutat cu Ansamblul „Reabinușka” din Jurilovca, județul Tulcea, care a oferit publicului câteva melodii din folclorul rușilor lipoveni. Din Medgidia, Ansamblul „Qarasu” a interpretat dansuri extrem de interesante din repertoriul folcloric tătaro-turcesc, iar Ansamblul „Rozele Calafatului” a încântat publicul cu dansuri specifice sudului României. O prestație deosebită a avut-o grupul „Prista” din Ruse, Bulgaria, alcătuit din 8 copii, al cărui solist, micul Ivan Parishkov, are un talent scenic remarcabil și o voce de invidiat pentru un băiețel la o vârstă atât de fragedă. Momentul de emoție al spectacolului a fost participarea doamnei Jela Marjanović, reprezentantă a românilor din nordul Serbiei, care a cântat o rugă și a salutat „patria mamă”, România. Ea a venit însoțită de Ansamblul „Stol” din Bucea, Serbia. Spectacolul a beneficiat și de participarea tenorului George Ionuț Vîrban, originar din Tulcea, care a interpretat „No puede ser” de Pablo Sorozábal, „Non ti scordar di me” de Ernesto de Curtis și celebrul „O sole mio” de Eduardo di Capua, ca bis. Vocea sa puternică și melodioasă a smuls aplauze atât din partea adulților din sală, cât și din partea micilor spectatori. Pe lângă prezența tenorului George Ionuț Vîrban, au fost aplaudate ca invitate speciale și balerinele Ana Toderică și Cristina Tudorache, eleve ale Studioului de Balet de la Opera Națională București, condus de Magdalena Rovinescu. Ele au prezentat, prima, un fragment din baletul „Esmeralda” de Cesare Pugni și Riccardo Drigo, respectiv a doua dansul „Jazz Dance Cinema”.
Spectacolul „Vocea Dunării de la vărsare la izvoare” a fost o experiență unică pentru publicul de la Opera Comică pentru Copii. Prin intermediul acestuia ei au putut descoperi lucruri mai puțin cunoscute despre râul european care traversează continentul de la vest la est, dar în același timp au aflat despre legătura deosebită a oamenilor care trăiesc în apropierea lui, despre prietenia dintre ei, în ciuda diferențelor culturale și despre frumusețea tradițiilor locurilor din care ei provin.
Spiritul dramatic și pasional al tangoului nuevo creat de marele Piazzolla și-a găsit o interpretare strălucită aseară, pe scena Operei Comice pentru Copii, în cea de-a patra zi a Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului. Instrumentiști de excepție, precum Mario Hossen, considerat unul dintre cei mai fascinanți interpreți ai lui Paganini din generația sa, și Klaudius […]
Spiritul dramatic și pasional al tangoului nuevo creat de marele Piazzolla și-a găsit o interpretare strălucită aseară, pe scena Operei Comice pentru Copii, în cea de-a patra zi a Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului. Instrumentiști de excepție, precum Mario Hossen, considerat unul dintre cei mai fascinanți interpreți ai lui Paganini din generația sa, și Klaudius Baran, un mare virtuoz al bandoneonului, au dialogat pe muzica sentimentelor într-un spectacol de zile mari, răsplătit de public cu aplauze călduroase. Trei tineri artiști români – pianista Ana Maria Negrea, chitaristul Laurențiu Mara și contrabasistul Cezar Knihinschi – au asigurat un acompaniament la înălțime pentru cei doi instrumentiști. Am ascultat o suprapunere perfectă a celor cinci instrumente, care au creat o muzică fluidă și acea magie de care sunt capabili marii artiști ai lumii.
Spectacolul ”Piazzolla by Night” a debutat cu Cele patru anotimpuri și Chiquilin de Bacin, continuând cu un minunat solo de bandoneon, instrumentul iubit al lui Piazzolla. Scena a fost apoi preluată doi alți instrumentiști de valoare – pianistul olandez Jeroen Riemsdijk și violoncelistul de origine română Mirel Iancovici – care au interpretat piesa Le Grand Tango, compusă de Piazzolla pentru marele violoncelist Mstislav Rostropovici. Vioara și bandoneonul au revenit pe scenă, alături de acompaniament, pentru încă două piese de mare succes ale compozitorului argentinian – Milonga del Angel și celebrul Libertango, acesta din urmă interpretat senzațional, într-un stil extrem de pasional și în același timp perfect sincronizat. Limbajul ritmic original și stilul colorat al lui Piazzolla au captat total atenția publicului, inclusiv a micilor spectatori veniți la concert în ciuda orei târzii. Finalul concertului a avut parte de aplauze îndelungi, care au chemat artiștii la scenă de trei ori. Bucuroși de apreciere, aceștia au invitat spectatorii înapoi pe scaune și au reluat una dintre piesele interpretate, spre încântarea publicului.
Regalul de muzică de tango a fost ultimul eveniment al Marilor Serate Muzicale desfășurat pe scena Operei Comice pentru Copii, după alte evenimente de senzație, precum Matineele, Muzica desenelor animate și Întâlnirile cu maeștrii Marilor Serate. Seria concertelor se mută de vineri seara la Ateneu, unde publicul va putea asculta partituri de Beethoven, Mozart, Ceaikovski, Bach, Arenski, Saint-Saens sau Paganini, în interpretarea unor artiști excepționali proveniți din 9 țări.
Livia Cimpoeru
Aveți încredere în muzică și în efectele ei benefice, răsună vocea caldă a maestrului Cristian Mihăilescu, gazda Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului. Salonul Mozart, locul meu preferat, ne primește însorit și pregătit, ca întotdeauna, pentru un nou eveniment marca Opera Comică pentru Copii. Suntem la „Întâlnirea cu maeștrii Marilor Serate Muzicale“, al treilea eveniment din […]
Aveți încredere în muzică și în efectele ei benefice, răsună vocea caldă a maestrului Cristian Mihăilescu, gazda Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului. Salonul Mozart, locul meu preferat, ne primește însorit și pregătit, ca întotdeauna, pentru un nou eveniment marca Opera Comică pentru Copii. Suntem la „Întâlnirea cu maeștrii Marilor Serate Muzicale“, al treilea eveniment din programul Marilor Serate, după „Muzica desenelor animate“ și „Matineele Marilor Serate Muzicale“. Chiar dacă piticii se foiesc acum și pare că nu sunt atenți, mintea lor înregistrează tot ce se întâmplă, iar efectele muzicii nu vor întârzia să se vadă în dezvoltarea lor.
Mintea se contruiește cu muzică clasică, continuă maestrul. Cristian Mihăilescu este moderatorul ediției cu numărul trei al Marilor Serate și amfitrionul întâlnirii noastre. După o scurtă introducere intră în scenă domnul Anton Niculescu, violoncelist de renume, dar și un rafinat povestitor. Anton Niculescu trăiește și respiră muzica, iar pasiunea cu care vorbește despre ea te farmecă pur și simplu. „Întâlnirea cu maeștrii Marilor Serate Muzicale“ este gândită ca un concert lecție în care publicul tânăr și nu numai are ocazia să experimenteze muzica de cameră dagorită unor nume cu greutate din lumea muzicală internațională și să afle informații despre diferite instrumente. Detaliile tehnice sunt adesea îmbinate cu amănunte din istoria muzicii și cu povești din viața celor mai cunoscuți compozitori. Muzica se oprește, iar atenția este îndreptată spre cutia mare și neagră care scoate uneori sunete grave, alteori suave. Pianista Ana Maria Negrea povestește cu voce calmă cum este construit un pian. Copiii ascultă, sunt curioși și parcă ar vrea să vadă mai bine cutia magică și impunătoare.
Citindu-le gândurile, maestrul Mihăilescu este inspirat și îi cheamă pe scenă, unde dihania neagră își dezvăluie pântecele. Încântarea crește. Micuții îl ating, unii chiar se joacă la clape, iar improvizația muzicală curge ca un joc imprevizibil de copil. Întâlnirea dintre copii și muzică are ceva magic, este ca un secret pe care de multe ori oamenii mari nu reușesc să-l deslușească poate pentru că nu mai să simt frumusețea, puritatea și sublimul din muzică așa cum o face un copil. „Întâlnirea cu maeștrii Marilor Serate Muzicale“ a adus pe scena Salonului Mozart al Operei Comice pentru Copii muzicieni de mare clasă din diferite colțuri ale lumii. Ne-au onorat artiști precum Gernot WINISCHHOFER din Austria, Mario HOSSEN (Bulgaria-Austria) și Florian MURTAZA (Franța) la vioară, Richard FRANK (Elveția- Japonia) și Ana-Maria NEGREA la pian, Klaudiusz BARAN (Polonia) la bandoneon, Cezar KNIHINSCHI la contrabass și Laurențiu MARA (chitară).
Programul Marilor Serate Muzicale continuă la sfârșitul săptămânii cu trei concerte de excepție sub denumirea „Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului“. Evenimentele au loc la Ateneul Român, începând cu ora 19.00, atât vineri, cât și sâmbătă și duminică.
Ai aplicația OCC descărcată și vrei să câștigi o invitație triplă la una dintre Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului, în acest weekend, la Ateneul Român, de la ora 19? Răspunde ASTĂZI, 6 iulie, prin sms la 0753431421, la întrebarea ”Care este seara pe care dorești s-o petreci în Templul Muzicii – Vineri, Sâmbătă sau Duminică?” […]
Ai aplicația OCC descărcată și vrei să câștigi o invitație triplă la una dintre Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului, în acest weekend, la Ateneul Român, de la ora 19?
Răspunde ASTĂZI, 6 iulie, prin sms la 0753431421, la întrebarea ”Care este seara pe care dorești s-o petreci în Templul Muzicii – Vineri, Sâmbătă sau Duminică?” și mâine, vineri, pe 7 iulie, te anunțăm de dimineață dacă ai câștigat! 🙂
Dacă ai aplicația OCC descărcată, trimite un sms în cursul zilei de ASTĂZI, 3 iulie 2017, la numărul 0753431421, cu mesajul VREAU LA PIAZZOLA și primești automat o invitație cu 2 locuri la ultimul concert dinaintea vacanței din Sala Mare a OCC, PIAZZOLA BY NIGHT, joi 6 iunie, ora 21. Vă așteptăm cu mare drag! […]
Dacă ai aplicația OCC descărcată, trimite un sms în cursul zilei de ASTĂZI, 3 iulie 2017, la numărul 0753431421, cu mesajul VREAU LA PIAZZOLA și primești automat o invitație cu 2 locuri la ultimul concert dinaintea vacanței din Sala Mare a OCC, PIAZZOLA BY NIGHT, joi 6 iunie, ora 21. Vă așteptăm cu mare drag! PROGRAM
– Primavera Portena – VeranoPorteno – OtonoPorteno – InviernoPorteno
Interpreți: Klaudiusz BARAN (Polonia)- bandoneon Mario HOSSEN (Bulgaria-Austria) – vioară Cezar KNIHINSCHI – contrabass Laurențiu MARA – chitară Ana-Maria NEGREA – pian MirelIancovici( Olanda) – violoncel Jeroen RIEMSDIJK ( Olanda) – pian
Un trio absolut de senzație a asigurat o dimineață de neuitat pentru spectatorii veniți duminică, la al doilea Matineu din cadrul Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului, desfășurat la Opera Comică pentru Copii. Trei interpreți valoroși ai muzicii clasice – violoncelistul Anton Niculescu, pianistul Andrei Licăreț și violonistul Mircea Lazăr – au cântat două părți dintr-o […]
Un trio absolut de senzație a asigurat o dimineață de neuitat pentru spectatorii veniți duminică, la al doilea Matineu din cadrul Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului, desfășurat la Opera Comică pentru Copii.
Trei interpreți valoroși ai muzicii clasice – violoncelistul Anton Niculescu, pianistul Andrei Licăreț și violonistul Mircea Lazăr – au cântat două părți dintr-o bijuterie muzicală a compozitorului Anton Arensky. Vioara mânuită la perfecție de Mircea Lazăr a intrat într-un superb dialog cu violoncelul maestrului Niculescu, pe fondul unui acompaniament magistral asigurat de pianul lui Andrei Licareț. Un dialog al generațiilor, între un interpret consacrat și doi tineri artiști cu un viitor mare, ambii școliți la instituții muzicale de renume din America.
Valoarea lor incontestabilă nu i-a împiedicat pe cei trei artiști să fie foarte relaxați, modești și foarte dornici să împărtășească spectatorilor mari și mici secrete fascinante ale instrumentelor lor. Știați, de pildă, că părul din coadă de cal din care este confecționat arcușul este prelevat doar de la anumite rase de cai care trăiesc în Mongolia, Siberia sau Canada? Ei bine, ne-a explicat violonistul Mircea Lazăr, acest păr este foarte elastic, este foarte rezistent și prezintă niște micropori care permit o vibrație specială a coardei. Partea lemnoasă a arcușului este la rândul ei fabricată dintr-un lemn special – de pernambuco – un arbust care crește doar în Brazilia. Tot el ne-a explicat că lemnul din care e fabricată o vioară trebuie să fie perfect uscat și foarte vechi – să aibă între 15 și 35 de ani – iar că o cutie de rezonanță este ca o operă de artă, pe care faimoși lutieri ca Antonio Stradivari sau Giuseppe Guarnieri ”del Gesù” au dus-o spre perfecțiune. De aceea, o vioară valoroasă poate ajunge să fie vândută și cu 15 – 20 de milioane de dolari. ”Bani cu care poți să cumperi o fabrică de ciocolată din cea mai bună”, a glumit maestrul Niculescu. Mircea Lazăr a explicat și faptul că, spre deosebire de pian, frecarea arcușului cu suprafața corzilor de vioară creează o vibrație continuă, susținută, iar violoniștii gândesc producerea sunetului ca pe o respirație. Prin comparație, pianul cântă pe două voci, iar interpretul poate cânta cu o mănă ceva, iar cu cealaltă mână poate asigura acompaniamentul, a explicat și Andrei Licareț.
Copiii au putut auzi și cum ”glumesc” instrumentele, în cea de-a doua parte a trioului pentru vioară, violoncel și pian compus de Anton Arensky, care este un scherzo – o bucată mai rapidă, cu ciupituri de coarde, veselă și cu înflorituri. ”I-auziți, sunt ca niște hohote de râs”, a exemplificat apoi maestrul Niculescu la violoncel, sub ochii măriți de interes ai copiilor. ”Dar e o glumă foarte serioasă și dificilă, care necesită 5-6 ore pe zi de antrenament”, a mai spus acesta.
Matineul a inclus și două sonate – una compusă de compozitorul polonez Moritz Moszkovski și cealaltă de compozitorul norvegian Edvard Grieg – interpretate de pianista Egizia Soare, o puștoaică incredibil de talentată, strănepoată a marelui dirijor Egizio Massini, unul dintre fondatorii Operei Române. La numai 14 ani, Egizia este o veterană a olimpiadelor și concursurilor internaționale, începând studiul pianului la vârsta de numai doi ani. Mâinile tinere ale adolescentei au alunecat pe clape cu o viteză și o siguranță incredibile, care ne-au făcut să înțelegem de ce a câștigat atâtea concursuri de tinere talente. ”Egizia are o interpretare perfectă, rezultat al anilor de studiu. Ea studiază 6 ore pe zi, pe lângă ce învață la școală. Va fi o mare solistă, o mare campioană a muzicii”, a prezis maestrul Niculescu. ”Vreți și voi să cântați la fel?”, a întrebat acesta. ”Daaaa!”, aproape că a țipat o fetiță, spre amuzamentul publicului.
Poate că a fost doar un entuziasm de copil, dar poate a fost și o sămânță plantată. Și poate că toate aceste concerte lecție deja consacrate ale Operei Comice pentru Copii își vor arăta peste 10 – 20 de ani roadele, când micuții spectatori de astăzi vor fi marii interpreți de mâine.
Evenimentul Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului vor continua pe 5 și 6 iulie, la Opera Comică pentru Copii, cu Întâlnirile cu maeștrii Marilor Serate și cu o seară de excepție – Piazzolla by Night – care va avea în program lucrări ale marelui compozitor argentinian de tango. Începând de vineri, Marile Serate Muzicale se vor muta la Ateneu, unde spectatorii vor putea asculta interpreți de mare valoare din opt țări veniți la București pentru acest eveniment.
Livia Cimpoeru
2 iulie 2017