Un balet-comedie de neratat: „Mirandolina”

Opera Comică pentru Copii a readus în repertoriu, stagiunea aceasta, baletul de buzunar „Mirandolina”, conceput de maestrul coregraf Mihai Babușka, într-o nouă scenografie, semnată de creatoarea Adriana Urmuzescu. Spectacolul, ca și celelalte lucrări de balet ale teatrului, este definit de o explozie de bucurie, venită din partea creatorilor și a interpreților, aceștia din urmă fiind tineri balerini care dovedesc talentul lor special prin mișcările elegante și precise pe care le execută. Am asistat la avanpremiera din data de 20 octombrie a baletului „Mirandolina” și am descoperit o coregrafie extrem de frumoasă, care îmbină elemente, pași din dansurile tradiționale italiene cu mișcări de balet, pe un colaj muzical alcătuit din tarantele și canțonete, dansuri încărcate de energie și de foarte mult umor de bună calitate.

Baletul este inspirat de cunoscuta piesă a dramaturgului italian Carlo Goldoni, „Hangița”, și păstrează caracteristicile amuzante ale personajelor. Pe scurt, frumoasa Mirandolina a moștenit un han și este curtată insistent de trei pretendenți, unul mai caraghios decât altul. Coregraful Mihai Babușka a reușit prin coregrafie să facă aceste personaje atât de comice încât atât copiii cât și adulții din sală abia se mai pot abține să nu râdă în hohote. În lumea teatrului se spune că genul comediei este cel mai greu de practicat, deoarece e mai simplu să faci pe cineva să plângă, decât să râdă. Mihai Babușka și asistenții coregrafi Cristina Opincaru și Cătălin Caracaș au reușit o performanță de invidiat: nu numai o comedie spumoasă căreia nu poți să-i reziști, dar un balet-comedie. Sunt scene pline de umor care fac publicul să râdă, precum momentul în care în curtea hanului câțiva tineri dansează tarantela, iar Cavalerul, supărat de zgomot, aruncă de pe fereastră în ei cu tot ce găsește prin casă. Apoi, Mirandolina, sătulă de certurile dintre pretendenți, se preface leșinată pentru a fi lăsată în pace. Însăși apariția celor trei nobili care aspiră la mâna fetei reprezintă o sursă consistentă de umor. Astfel, Contele este un bătrân ramolit care nu se poate deplasa decât sprijinit de doi slujitori, dar dorește să se însoare, Marchizul este un individ pedant și fandosit, iar Cavalerul un tip insipid cu pretenții de războinic. Aceste măști, completate de Fabrizio, iubitul Mirandolinei, un personaj gelos și supărăcios, de Mirandolina însăși, care cu istețime reușește să scape de cei trei neghiobi și un cocoș simpatic fac deliciul spectatorilor mari și mici. Toate aceste caracteristici comice ale personajelor sunt realizate prin dans! Un dans cu pantofi și cizme pentru Fabrizio, lustragiu și om de bază pe lângă han; dansul cu scara pe care bătrânul conte vrea să se urce, dar nu reușește, pentru a-i face o declarație de dragoste Mirandolinei; jocul cu sabia al Cavalerului care încearcă să-i impresioneze pe toți și multe alte astfel de scene contribuie prin mișcare la comicul spectacolului.

Spectacolul „Mirandolina” are loc la Sala Undergrant a Operei Comice pentru Copii, o sală care ar putea fi considerată mică pentru o producție de balet, dar scena capătă spațiu și frumusețe prin scenografie. Cu ajutorul unui fundal frumos desenat, completat de o perdea pe lățimea scenei și a câtorva elemente de decor, scenografa Adriana Urmuzescu a reușit să creeze un cadru de poveste, intim și colorat, un peisaj însorit din Italia, plin de căldură și veselie. Costumele, inspirate de moda secolului al XVIII-lea, cu peruci pentru persoanele de vază, la care se adaugă machiajul, completează caracterul ridicol al celor trei personaje nostime, Contele, Marchizul și Cavalerul.

„Mirandolina” este, datorită coregrafiei și scenografiei, datorită artiștilor care redau povestea cu respirație tânără, cu virtuozitate și talent, un spectacol de comedie accesibil tuturor, un prilej de bucurie pentru public, un eveniment de neratat.

Iulia Toea