Albă ca Zăpada
Gen: Balet / Vârsta recomandată: +3 ani / Sala Mare

 

Albă ca Zăpada, șapte pitici, Prințul, chiar și Mama vitregă vin la Opera Comică pentru Copii să-și spună povestea pe muzica semnată de compozitorul Cornel Trăilescu, într-un spectacol de balet. Condamnată de mama sa vitregă pentru că era mai frumoasă, Albă ca Zăpada reușește să scape în pădure și să treacă peste primejdiile care îi ies în cale într- un spectacol care reproduce cu ajutorul mișcărilor elegante capodopera literară a Fraților Grimm. „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” este o poveste cunoscută, dar acum o recitim prin dans, ceea ce-i sporește farmecul și frumusețea. Tocmai despre frumusețe este vorba. Mesajul baletului este unul prețios pentru educația copiilor noștri: nu trebuie să ne lăsăm niciodată păcăliți de aparențe, frumusețea sufletului este mai presus de cea fizică, iar invidia și răutatea nu fac decât să ne consume și să ne urâțească.

 

Muzica: Cornel Trăilescu

Libretul: adaptare după basmul Fraților Grimm

Regia și coregrafia: Corina Dumitrescu

Scenografia: Andreia Martinescu (costume), Vladimir Turturica (decor)

Editare audio: Antonel Oprescu

Asistenți de coregrafie: Cristina Opincaru, Cătălin Caracaș

Pregătirea muzicală: Bogdan Zamfir, Sorin Grațianu

Lighting design: Alin Popa

 

Data premierei: 21 aprilie 2018

Durata: 75 de minute

FR: Blanche-Neige, sept nains, Le Prince, même la belle-mère, viennent à L’ Opéra Comique pour Enfants, pour raconter leur histoire dans les arrangements musicaux signée par le compositeur Cornel Trăilescu. Condamnée par sa belle-mère parce qu’elle était trop belle, Blanche-Neige parvient à s’échapper dans les bois et à surmonter les dangers qui la guettent, dans la nouvelle création de OCC. C’est une représentation qui reproduit le chef-d’œuvre littéraire des frères Grimm à l’aide d’élégants mouvements de ballet.

 

 

 

CRONICĂ DE SPECTACOL

Întâlnire cu poezia dansului în „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” la Opera Comică pentru Copii

Intru în Sala Mare a Operei Comice pentru Copii și pătrund într-un vis fermecat, într-o lume fantastică, într-o poveste plină de poezie, de magie, de romantism. Unde sunt? Mă aflu la noua premieră de la Sala Mare a Operei Comice pentru Copii, spectacolul „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” (21 aprilie). Iubesc baletul, dansul, această artă elegantă care dezvăluie prin mișcare frumusețea corpului uman, a sentimentelor, care te face să simți visceral zborul, înlănțuirea organică între cele mai importante simțuri, auzul și vederea. Muzica urmărește mișcările, mișcările urmăresc sunetele, personajele își dezlănțuiesc dorurile, patimile, energia lor se desprinde din corpuri uneori cu delicatețe, alteori cu umor, ajunge în sală și unește inimile spectatorilor. O astfel de senzație deplină se poate trăi și la spectacolul „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici”, în care coregrafa Corina Dumitrescu s-a întrecut pe sine.

Cu o experiență extraordinară în lumea dansului, Corina Dumitrescu, în calitate de coregraf, pune în spectacolele sale suflet și dragoste și asta se vede în „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” și datorită faptului că este primul titlu în care a debutat ca prim-balerină. S-a întâmplat la Opera Națională București, în producția din 1986, premiera mondială a baletului compus de maestrul Cornel Trăilescu, în coregrafia Doinei Andronache. Astăzi, ea revine pe scenă în acest balet cu spiritul și, mai mult ca sigur, cu sentimentele care o leagă de această muzică. Specializată în dans academic, Corina Dumitrescu abordează în spectacol stilul neoclasic, spre deosebire de înclinația către dans contemporan din creații precedente ca „Jack și vrejul de fasole” sau „Fetița cu chibrituri”. Redescoperim în spectacol grația și eleganța mișcărilor baletului, într-o formă stilizată, simplificată, dar nu superficială; elementele clasice de pantomimă, realizate cu acuratețe de către interpreți pentru a fi pe înțelesul tuturor și descoperim umorul subtil, spus prin mișcare din partitura miniștrilor sau din cea a piticilor. „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” este o poveste cunoscută, dar acum o recitim prin dans, ceea ce-i sporește farmecul și frumusețea. Tocmai despre frumusețe este vorba. Mesajul baletului este unul prețios pentru educația copiilor noștri: nu trebuie să ne lăsăm niciodată păcăliți de aparențe, frumusețea sufletului este mai presus de cea fizică, iar invidia și răutatea nu fac decât să ne consume și să ne urâțească.

Poezia din spectacolul „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” nu s-ar fi putut recita fără muzica extraordinară a compozitorului Cornel Trăilescu și scenografia artiștilor Vladimir Turturica (decoruri) și Andreia Martinescu (costume). Pornind de la ideea că muzica de balet pentru copii trebuie să conțină melodii ușor de reținut și ritmuri antrenante, maestrul Cornel Trăilescu a compus „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” având în minte constant impactul pe care aceasta trebuie să-l aibă asupra celor mici. Nu s-a ferit să folosească leitmotive, să descrie muzical personajele, să se concentreze asupra personalității și a acțiunilor lor și să folosească cât mai multe instrumente muzicale posibil pentru a reda toate acestea. A rezultat o lucrare simfonică, cu armonii complexe, care umple sala fără a lăsa impresia că lipsește ceva. „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” este o suită amplă, cu o desfășurare logică și care, numai ascultând-o, creează imaginile care spun povestea. „Muzica sa subliniază povestea, o urmărește pas cu pas și de cele mai multe ori nu trebuie decât să asculți ca să știi ce se întâmplă”, spune Corina Dumitrescu despre acest balet.

Lumea fantastică din spectacolul „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici”, un fantastic altfel, diafan, liber este rezultatul colaborării dintre scenografii Vladimir Turturica și Andreia Martinescu. Vladimir Turturica a creat un decor… aerian, în sensul că elementele lui sunt suspendate, lăsând scena aproape goală, pentru a pune în evidență interpretarea balerinilor și scenele de ansamblu. Această idee, completată de proiecțiile de atmosferă este, contrar așteptărilor, plină de spectaculozitate. Publicul vede un spațiu mare, în care totul plutește, în care sălile palatului par uriașe, iar desișul pădurii pare nesfârșit. Astfel, scena capătă proporții ireale, iar personajele capturează ochiul. Costumele Andreiei Martinescu, inspirate de elemente din natură în ceea ce privește culoarea, dar și croitura sporesc farmecul acestui tărâm fantastic plin de spirite, de păsări multicolore și de pitici. Întregul spectacol folosește simboluri descifrabile, clare și potrivite, unul dintre acestea fiind prezența oglinzilor magice, în scena în care miniștrii formează ei înșiși oglinda în care se privește Regina și în scena finală, când aceasta este înfrântă de oglinizile care îi arată urâțenia sufletului său hain.

Metafore, simboluri, forme simple și pline de conținut, toate acestea alcătuiesc poezia și vraja din spectacolul „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” de la Opera Comică pentru Copii. Poezia dansului, vraja muzicii, formele și simbolurile scenografiei fac din „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” o experiență care se adresează nu numai copiilor, care își dezvoltă privind spectacolul fantezia și descoperă o modalitate fascinantă de expresie artistică, ci și adulților iubitori de balet, care pot desprinde din el idei noi și un fel diferit și incitant de a privi lumea poveștilor.

Iulia Toea