În lumea păpușilor la Opera Comică pentru Copii

Vineri seara am asistat la avanpremiera unui spectacol de excepție, care nu trebuie ratat nici de cei mici, nici de cei mari: baletul „Coppélia”, în varianta Operei Comice pentru Copii, cu titlul „Lumea Păpușilor” (producție care se află în programul teatrului în lunile septembrie și octombrie). Coregraful Cătălin Caracaș, echipa de artiști cu care lucrează și interpreții acestui spectacol oferă publicului una dintre capodoperele baletului clasic într-o variantă proaspătă, plină de umor și culoare, pe gustul oricărui tip de public.

Mi-e greu să descriu încântarea cu care spectatorul întâlnește această creație, fapt dovedit de răspunsul entuziasmat al publicului de vineri, la practic prima reprezentație „Lumea Păpușilor”. Fiecare interpret, fiecare om de pe scenă și din spatele ei, după o muncă susținută și uneori poate chinuitoare, a reușit să transmită fascinația pe care o exercită baletul lui Léo Delibes, în coregrafia clasică semnată de Arthur Saint-Léon, revizuită de Marius Petipa. Pentru ca frumusețea baletului „Coppélia” să pătrundă și în sufletul publicului tânăr și foarte tânăr, Cătălin Caracaș, autorul spectacolului „Lumea Păpușilor”, artist cu o vastă experiență ca balerin, maestru de balet și coregraf, a păstrat, ca și în cazul celorlalte spectacole ale sale de la Opera Comică – “Don Quijote” și “Spărgătorul de Nuci” – toate fragmentele importante ale lucrării.

Dar ceea ce face povestea cu adevărat captivantă pentru spectator este doza consistentă de umor pe care a atribuit-o fiecărui personaj. De obicei, în spectacolele de balet, perechea de îndrăgostiți prezintă latura serioasă a poveștii, în timp ce personajele de caracter pot avea esență comică. Dovedind un excelent talent regizoral, Cătălin Caracaș a găsit o cheie comică tuturor personajelor și a îndrumat balerinii către mai multă interpretare actoricească, ei folosind în acest sens inclusiv expresii faciale, extrem de amuzante, potrivite situațiilor scenice și desfășurării acțiunii. Astfel, întâlnim o Swanilda foarte simpatică (Sofia Sitaru), un Frantz naiv, ușor de păcălit și cam aerian (Tiberiu Pepenică) întruchipând perechea de îndrăgostiți. Al treilea personaj principal al poveștii, marele meșter și vrăjitor Coppélius (Ionuț Picincu), de un comic fără limite, este construit ca un savant nebun care ar vrea să hipnotizeze pe toată lumea și ale cărui experimente nu reușesc de fapt niciodată. Nu trebuie uitate, în acest context al comediei, păpușile, care tot timpul se strică și împiedică planurile creatorului lor, Coppélius. Printre acestea am remarcat Păpușa chinezească (Levente Szasz), care prin mișcări mecanice se declanșează când nu te aștepți și Păpușa Arlechin (Ștefan Tănase) care, de câte ori e pornită, pare că se înmoaie. Performanțele interpretative ale tinerilor balerini ai Operei Comice pentru Copii sunt desigur suplinite și de multă tehnică de dans academic. Astfel, pe lângă personajele principale sunt de remarcat și cele două perechi de dansatori, Prietenele (Sophie Hull și Sabina Chirilă) și Prietenii (Raul Oprea și Taiga Ueno), care prin dansurile lor, alături de ansamblu înveselesc atmosfera câmpenească din târgul de provincie în care se petrece acțiunea.

Magia spectacolului „Lumea Păpușilor” se datorează în mare parte scenografei Adriana Urmuzescu și colegilor ei din echipa de producție. După cum am auzit vorbindu-se și în sală, rar s-au mai văzut decoruri și costume atât de frumoase, efecte speciale și de lumini atât de reușite într-un spectacol de balet. Cele două spații în care are loc acțiunea, piața târgului și atelierul meșterului Coppelius, sunt colorate precum o carte de povești, iar îmbinarea între decor și proiecții este perfectă. Imaginile de ansamblu, dacă ar fi să le oprim și să le facem câte o fotografie sunt spectaculoase.

„Coppélia nu poate lipsi de pe afișul unui teatru liric, mai ales din repertoriul unui teatru de operă și balet dedicat celor mici. Este printre primele balete cu care copiii trebuie să se familiarizeze din marea familie a baletului clasic”, spune coregraful Cătălin Caracaș, la care aș adăuga: nici adulții nu trebuie să ocolească spectacolul de la Opera Comică pentru Copii, unul dintre proiectele acestui teatru care îndeamnă spectatorul la visare și îl farmecă prin sinceritate și energie.

Iulia Toea-Mureșan