Albă ca Zăpada
Gen: Balet / Vârsta recomandată: +3 ani / Sala Mare

 

În stagiunea 2017/2018, Albă ca Zăpada, șapte pitici, Prințul, chiar și Mama vitregă vin la Opera Comică pentru Copii să-și spună povestea pe muzica semnată de compozitorul Cornel Trăilescu, într-un spectacol de balet. Condamnată de mama sa vitregă pentru că era mai frumoasă, Albă ca Zăpada reușește să scape în pădure și să treacă peste primejdiile care îi ies în cale în noua premieră a Operei Comice, un spectacol care reproduce cu ajutorul mișcărilor elegante capodopera literară a Fraților Grimm.

ENG: In the 2017/2018 new season, Snow White, seven dwarfs, the Prince, even the Step Mother are coming at The Comic Opera for Children to tell their story on the music created by composer Cornel Trăilescu, in a ballet performance. Doomed by her step mother because she was more beautiful, Snow White succeeds to escape in the forest and to surpass all the dangers that come in her way in the new premiere of our institution, a performance which reproduces the literary masterpiece of The Grimm Brothers.

FR: Blanche-Neige, sept nains, Le Prince, même la belle-mère, viennent à L’ Opéra Comique pour Enfants, pour raconter leur histoire dans les arrangements musicaux signée par le compositeur Cornel Trăilescu. Condamnée par sa belle-mère parce qu’elle était trop belle, Blanche-Neige parvient à s’échapper dans les bois et à surmonter les dangers qui la guettent, dans la nouvelle création de OCC. C’est une représentation qui reproduit le chef-d’œuvre littéraire des frères Grimm à l’aide d’élégants mouvements de ballet.

 

 

Regie și coregrafie/ Directed by: Corina Dumitrescu

Distribuția (în ordine alfabetică):

Albă ca Zăpada: Emily Fung, Emily Hulme

Prințul: Tiberiu Pepenică, Taiga Ueno

Regina: Elena Chiriță, Sofia Sitaru, Andreea Soare

Regele: Marius Dură, Vicențiu Popescu

Vânătorul: Robert Ștefu

Miniștrii: Dragoș Andruță, Ștefan Tănase, Mircea Ioniță, Levente Szasz

Piticii: Cosmin Adrian, Andrei Ardeleanu, Alyn Arhire, Alexandru Chiș, Adam Davies, Ionuț Picincu, Andrei Tarcău

Păsările: Chantal LaBarge, Delia Luca, Theodora Munteanu, Saki Ota, Oana Vâlceanu

Mama Albei ca Zăpada: Mihaela Anica

Albă ca Zăpada fetiță: Edda Elena Romano, Daria Teodor

Vocea Albei ca Zăpada: Călina Epuran

Spiridușii: Mihaela Anica, Cristina Babalâc, Ana Badea, Teodora Badea, Sabina Chirilă, Consuella Crăciun, Nicolé Hamill, Sophie Hull, Andreea Mirea, Diana Năstase, Eliisa Nenonen, Maria Șerbănoiu, Alexandra Trîncă

Poloneza: Ana Badea, Cristina Babalâc,  Sabina Chirilă, Consuella Crăciun, Antonia Nedelcu, Alexandra Trîncă, Cristian Danu, Alexandru Ducan, Daniel Manea, Andrei Nicolae, Raul Oprea, Mihai Pricope, Cătălin Țîrcovnicu

Cu participarea Ansamblului de Balet al Operei Comice pentru Copii și a elevilor Liceului de Coregrafie „Floria Capsali” din București

 

CRONICĂ DE SPECTACOL

Întâlnire cu poezia dansului în „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” la Opera Comică pentru Copii

Intru în Sala Mare a Operei Comice pentru Copii și pătrund într-un vis fermecat, într-o lume fantastică, într-o poveste plină de poezie, de magie, de romantism. Unde sunt? Mă aflu la noua premieră de la Sala Mare a Operei Comice pentru Copii, spectacolul „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” (21 aprilie). Iubesc baletul, dansul, această artă elegantă care dezvăluie prin mișcare frumusețea corpului uman, a sentimentelor, care te face să simți visceral zborul, înlănțuirea organică între cele mai importante simțuri, auzul și vederea. Muzica urmărește mișcările, mișcările urmăresc sunetele, personajele își dezlănțuiesc dorurile, patimile, energia lor se desprinde din corpuri uneori cu delicatețe, alteori cu umor, ajunge în sală și unește inimile spectatorilor. O astfel de senzație deplină se poate trăi și la spectacolul „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici”, în care coregrafa Corina Dumitrescu s-a întrecut pe sine.

Cu o experiență extraordinară în lumea dansului, Corina Dumitrescu, în calitate de coregraf, pune în spectacolele sale suflet și dragoste și asta se vede în „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” și datorită faptului că este primul titlu în care a debutat ca prim-balerină. S-a întâmplat la Opera Națională București, în producția din 1986, premiera mondială a baletului compus de maestrul Cornel Trăilescu, în coregrafia Doinei Andronache. Astăzi, ea revine pe scenă în acest balet cu spiritul și, mai mult ca sigur, cu sentimentele care o leagă de această muzică. Specializată în dans academic, Corina Dumitrescu abordează în spectacol stilul neoclasic, spre deosebire de înclinația către dans contemporan din creații precedente ca „Jack și vrejul de fasole” sau „Fetița cu chibrituri”. Redescoperim în spectacol grația și eleganța mișcărilor baletului, într-o formă stilizată, simplificată, dar nu superficială; elementele clasice de pantomimă, realizate cu acuratețe de către interpreți pentru a fi pe înțelesul tuturor și descoperim umorul subtil, spus prin mișcare din partitura miniștrilor sau din cea a piticilor. „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” este o poveste cunoscută, dar acum o recitim prin dans, ceea ce-i sporește farmecul și frumusețea. Tocmai despre frumusețe este vorba. Mesajul baletului este unul prețios pentru educația copiilor noștri: nu trebuie să ne lăsăm niciodată păcăliți de aparențe, frumusețea sufletului este mai presus de cea fizică, iar invidia și răutatea nu fac decât să ne consume și să ne urâțească.

Poezia din spectacolul „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” nu s-ar fi putut recita fără muzica extraordinară a compozitorului Cornel Trăilescu și scenografia artiștilor Vladimir Turturica (decoruri) și Andreia Martinescu (costume). Pornind de la ideea că muzica de balet pentru copii trebuie să conțină melodii ușor de reținut și ritmuri antrenante, maestrul Cornel Trăilescu a compus „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” având în minte constant impactul pe care aceasta trebuie să-l aibă asupra celor mici. Nu s-a ferit să folosească leitmotive, să descrie muzical personajele, să se concentreze asupra personalității și a acțiunilor lor și să folosească cât mai multe instrumente muzicale posibil pentru a reda toate acestea. A rezultat o lucrare simfonică, cu armonii complexe, care umple sala fără a lăsa impresia că lipsește ceva. „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” este o suită amplă, cu o desfășurare logică și care, numai ascultând-o, creează imaginile care spun povestea. „Muzica sa subliniază povestea, o urmărește pas cu pas și de cele mai multe ori nu trebuie decât să asculți ca să știi ce se întâmplă”, spune Corina Dumitrescu despre acest balet.

Lumea fantastică din spectacolul „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici”, un fantastic altfel, diafan, liber este rezultatul colaborării dintre scenografii Vladimir Turturica și Andreia Martinescu. Vladimir Turturica a creat un decor… aerian, în sensul că elementele lui sunt suspendate, lăsând scena aproape goală, pentru a pune în evidență interpretarea balerinilor și scenele de ansamblu. Această idee, completată de proiecțiile de atmosferă este, contrar așteptărilor, plină de spectaculozitate. Publicul vede un spațiu mare, în care totul plutește, în care sălile palatului par uriașe, iar desișul pădurii pare nesfârșit. Astfel, scena capătă proporții ireale, iar personajele capturează ochiul. Costumele Andreiei Martinescu, inspirate de elemente din natură în ceea ce privește culoarea, dar și croitura sporesc farmecul acestui tărâm fantastic plin de spirite, de păsări multicolore și de pitici. Întregul spectacol folosește simboluri descifrabile, clare și potrivite, unul dintre acestea fiind prezența oglinzilor magice, în scena în care miniștrii formează ei înșiși oglinda în care se privește Regina și în scena finală, când aceasta este înfrântă de oglinizile care îi arată urâțenia sufletului său hain.

Metafore, simboluri, forme simple și pline de conținut, toate acestea alcătuiesc poezia și vraja din spectacolul „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” de la Opera Comică pentru Copii. Poezia dansului, vraja muzicii, formele și simbolurile scenografiei fac din „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” o experiență care se adresează nu numai copiilor, care își dezvoltă privind spectacolul fantezia și descoperă o modalitate fascinantă de expresie artistică, ci și adulților iubitori de balet, care pot desprinde din el idei noi și un fel diferit și incitant de a privi lumea poveștilor.

Iulia Toea