Lumea Păpușilor
Gen: Balet / Vârsta recomandată: +3 ani / Sala Mare

 

”Lumea păpușilor”, după baletul clasic Coppelia, cu un libret scris de Charles-Louis-Étienne Nuitter și pus în scenă prima oară pe scena Operei din Paris, în 1870. Acesta relatează povestea a doi tineri logodnici care trec cu succes proba iubirii lor în urma unei încercări ciudate. Tânăra Swanhilda își surprinde logodnicul, pe Franz, suspinând la vederea unei frumoase domnișoare la fereastra meșterului Coppelius, care tocmai își părăsea locuința. Cuprinsă de gelozie, tânăra reușește să pătrundă alături de prietenele sale în atelierul bătrânului meșter, pentru a descoperi că rivala sa e de fapt o păpușă mecanică. Coppelius revine în atelier și le izgonește pe fete, mai puțin pe Swanhilda, care se așează în locul păpușii și se deghizează în hainele ei.

ENG: „The World of Mechanical Dolls”, after the classical ballet „Coppelia”, with a text signed by Charles-Louis-Étienne Nuitter. „Coppelia” had its premiere in 1870, at the Paris Opera House.  It’s the story of two young lovers as their relationship passes a very strange and challenging situation. The beautiful and young Swanhilda becomes very gealous after seeing by accident his fiancee, Franz, as he sighs at the window of another woman – a misterious lady living in the house of master Coppelius. As the master leaves the house, Swanhilda sneaks inside along with her friends only to discover that his rival is actually a mechanical doll. The old master Coppelius comes back and boots out the intruders except Swanhilda, who quickly disguise herself using the doll’s clothes and takes its place at the window.

FR: „Monde des contes” d’après le ballet classique Coppelia, avec un livret écrit par Charles-Louis-Étienne Nuitter et mis en scène à l’Opéra de Paris en 1870. Le ballet raconte l’histoire de deux fiancés qui passent le test de l’amour, après une étrange tentative. La jeune Swanhilda surprend son fiancé, Franz, en soupirant à la vue d’une belle dame à la fenêtre de Coppelius, qui venait de quitter son domicile. Jalouse, la jeune femme réussit à pénétrer avec ses amies dans l’atelier du vieil artisan, pour découvrir que son rival est, en réalité, une poupée mécanique. Coppelius reviens à l’atelier et chasse les filles, à l’exception de Swanhilda, qui se met à la place de la poupée et se déguise dans ses vêtements.

 

 

 

CRONICI DE SPECTACOL

 

Ce-ar putea absorbi, încânta și fascina mai tare o sală plină de copii decât un spectacol care poartă titlul “Lumea Păpușilor”? Opera Comică pentru Copii propune o poveste de iubire în pași de dans asezonată cu trădare, mister și frumusețe stranie. Un balet pentru oameni mari și copii deopotrivă, care ne conectează pentru multă vreme la atmosfera magică din atelierul de păpuși mecanice al meșterului Coppélius.

Avanpremiera de aseară, din Sala Mare a OCC, a fost o bucurie pentru ochi și suflet, grație interpretării de excepție a tinerei balerine Sofia Sitaru și a partenerului ei de scenă, Tiberiu Pepenică. Talentata artistă a interpretat o Swanilda plină de căldură și expresivitate, păstrând rigoarea și amplitudinea mișcărilor, iar dansurile de final ne-au demonstrat că e o balerină ce promite să ajungă departe.

“Lumea Păpușilor” e povestea a doi tineri îndrăgostiți, a căror legătură e tulburată de apariția, la fereastra meșterului Coppélius, a unei tinere superbe care ia mințile tânărului Franz. Intrigată, Swanilda și prietenele ei pătrund într-o noapte în misteriosul atelier pentru a descoperi că tânăra de la fereastră este de fapt o păpușă mecanică, asemeni multor altora care populează încăperea. Chinuit de dorința de a-și însufleți creațiile, meșterul Coppélius încearcă să transfere sufletul lui Franz în trupul păpușii, fără să realizeze că locul acesteia fusese luat de Swanilda. Aceasta reușește să își salveze iubitul și să ne ofere tuturor satisfacția că vor “trăi fericiți până la adânci bătrâneți”.

Coregraful Cătălin Caracaș a montat pe Scena Mare a OCC un spectacol dinamic, plin de culoare, populat de personaje bine conturate și puse în valoare de decorurile impresionante. Sub semnătura scenografei Adriana Urmuzescu, au fost create două lumi contrastante, la fel de frumoase, dar extrem de diferite: lumea de afară, solară, a oamenilor, cu visurile, bucuriile, necazurile și toate acele lucruri care îi fac să fie extrem de vii, și lumea misterioasă și întunecată din interiorul atelierului, unde meșterul Coppélius creează păpușile sale. Luminile, decorul, culorile, fumul care învăluie scenele cheie, arlechinii și păpușile bizare care dansează cu mișcări mecanice creează un context straniu și fascinant pentru întreaga intrigă.

Scenografia mai introduce un element original cu efect spectaculos – un soi de ecran subțire de pânză pe care sunt proiectate imagini și care înlocuiește cortina clasică, mascând abil scena în timpul schimbării decorurilor. Costumele sunt superbe, în croieli dinamice, creând efectul unei explozii de culoare în momentele care introduc pe scenă întregul ansamblu de artiști.

Noua premieră de la Opera Comică pentru Copii e un spectacol de neratat pentru această toamnă. Dovadă sunt aplauzele pline de căldură de la finalul avanpremierei de aseară care au răsplătit munca și talentul artiștilor. Mai aveți șanse să prindeți ultimele bilete pentru premiera din această seară. Nu veți regreta!

Livia Cimpoeru

 

 

Vineri seara am asistat la avanpremiera unui spectacol de excepție, care nu trebuie ratat nici de cei mici, nici de cei mari: baletul „Coppélia”, în varianta Operei Comice pentru Copii, cu titlul „Lumea Păpușilor” (producție care se află în programul teatrului în lunile septembrie și octombrie). Coregraful Cătălin Caracaș, echipa de artiști cu care lucrează și interpreții acestui spectacol oferă publicului una dintre capodoperele baletului clasic într-o variantă proaspătă, plină de umor și culoare, pe gustul oricărui tip de public.

Mi-e greu să descriu încântarea cu care spectatorul întâlnește această creație, fapt dovedit de răspunsul entuziasmat al publicului de vineri, la practic prima reprezentație „Lumea Păpușilor”. Fiecare interpret, fiecare om de pe scenă și din spatele ei, după o muncă susținută și uneori poate chinuitoare, a reușit să transmită fascinația pe care o exercită baletul lui Léo Delibes, în coregrafia clasică semnată de Arthur Saint-Léon, revizuită de Marius Petipa. Pentru ca frumusețea baletului „Coppélia” să pătrundă și în sufletul publicului tânăr și foarte tânăr, Cătălin Caracaș, autorul spectacolului „Lumea Păpușilor”, artist cu o vastă experiență ca balerin, maestru de balet și coregraf, a păstrat, ca și în cazul celorlalte spectacole ale sale de la Opera Comică – “Don Quijote” și “Spărgătorul de Nuci” – toate fragmentele importante ale lucrării.

Dar ceea ce face povestea cu adevărat captivantă pentru spectator este doza consistentă de umor pe care a atribuit-o fiecărui personaj. De obicei, în spectacolele de balet, perechea de îndrăgostiți prezintă latura serioasă a poveștii, în timp ce personajele de caracter pot avea esență comică. Dovedind un excelent talent regizoral, Cătălin Caracaș a găsit o cheie comică tuturor personajelor și a îndrumat balerinii către mai multă interpretare actoricească, ei folosind în acest sens inclusiv expresii faciale, extrem de amuzante, potrivite situațiilor scenice și desfășurării acțiunii. Astfel, întâlnim o Swanilda foarte simpatică (Sofia Sitaru), un Frantz naiv, ușor de păcălit și cam aerian (Tiberiu Pepenică) întruchipând perechea de îndrăgostiți. Al treilea personaj principal al poveștii, marele meșter și vrăjitor Coppélius (Ionuț Picincu), de un comic fără limite, este construit ca un savant nebun care ar vrea să hipnotizeze pe toată lumea și ale cărui experimente nu reușesc de fapt niciodată. Nu trebuie uitate, în acest context al comediei, păpușile, care tot timpul se strică și împiedică planurile creatorului lor, Coppélius. Printre acestea am remarcat Păpușa chinezească (Levente Szasz), care prin mișcări mecanice se declanșează când nu te aștepți și Păpușa Arlechin (Ștefan Tănase) care, de câte ori e pornită, pare că se înmoaie. Performanțele interpretative ale tinerilor balerini ai Operei Comice pentru Copii sunt desigur suplinite și de multă tehnică de dans academic. Astfel, pe lângă personajele principale sunt de remarcat și cele două perechi de dansatori, Prietenele (Sophie Hull și Sabina Chirilă) și Prietenii (Raul Oprea și Taiga Ueno), care prin dansurile lor, alături de ansamblu înveselesc atmosfera câmpenească din târgul de provincie în care se petrece acțiunea.

Magia spectacolului „Lumea Păpușilor” se datorează în mare parte scenografei Adriana Urmuzescu și colegilor ei din echipa de producție. După cum am auzit vorbindu-se și în sală, rar s-au mai văzut decoruri și costume atât de frumoase, efecte speciale și de lumini atât de reușite într-un spectacol de balet. Cele două spații în care are loc acțiunea, piața târgului și atelierul meșterului Coppelius, sunt colorate precum o carte de povești, iar îmbinarea între decor și proiecții este perfectă. Imaginile de ansamblu, dacă ar fi să le oprim și să le facem câte o fotografie sunt spectaculoase.

„Coppélia nu poate lipsi de pe afișul unui teatru liric, mai ales din repertoriul unui teatru de operă și balet dedicat celor mici. Este printre primele balete cu care copiii trebuie să se familiarizeze din marea familie a baletului clasic”, spune coregraful Cătălin Caracaș, la care aș adăuga: nici adulții nu trebuie să ocolească spectacolul de la Opera Comică pentru Copii, unul dintre proiectele acestui teatru care îndeamnă spectatorul la visare și îl farmecă prin sinceritate și energie.

Iulia Toea-Mureșan