Viața lui Mozart
Gen: Concert Lectie / Vârsta recomandată: +7 ani / Sala Mozart

 

Chiar și acum, la peste două secole de la naștere, Wolfgang Amadeus Mozart continuă să ne inspire prin geniul său. La 3 ani, acesta cânta la pian, la 5 începuse deja să compună, la 8 ani scria prima lucrare muzicală, care se află încă în repertoriul public, iar la 12 ani, prima operă! Povestea simfonică inspirată din viața sa conține secvențe muzicale îndrăgite semnate de marele compozitor, explicate pe înțelesul copiilor și prezentate într-un mod inedit.

ENG: Even now, more than two centuries after his birth, Wolfgang Amadeus Mozart continues to inspire us through his genius. At the age of 3 he played the piano, when he was 5 he had already begun composing, at the age of 8 he wrote the first musical work, which is still in the public repertoi

re, and at the age of 12, the first opera! The symphonic story inspired by his life contains popular musical sequences signed by the great composer, explained in a suitable manner for children of all ages.

FR: Depuis deux siècles après sa naissance, Wolfgang Amadeus Mozart continue de nous inspirer par son génie. À l’âge de trois ans, il joue du piano. Il a déjà commencé à composer à cinq ans. Il a écrit la première œuvre musicale à huit ans, toujours dans le répertoire public, et à douze ans, le premier opéra! L’histoire symphonique inspirée par sa vie contient des séquences musicales bien-aimées, signées par le grand compositeur, expliquées pour les enfants et présentées d’une manière surprenante.

vârstă recomandată | recommended age : + 7

tip | type: basm simfonic | symphonic fairy tale

muzica | music W.A. Mozart

 

CRONICĂ DE SPECTACOL

 

Avea doar cinci ani când își scria primele compoziții, iar talentul său ieșit din comun tăia respirația nobililor melomani de la curțile europene. Micul Mozart, cel mai cunoscut copil-minune din istorie, este una dintre cele mai generoase surse de inspirație pentru micuții noștri. Iar Opera Comică pentru Copii le oferă un adevărat regal, o colecție de bijuterii muzicale compuse de tânărul geniu, reunite în spectacolul intitulat Viața lui Mozart.

Am ajuns la acest minunat spectacol într-un weekend cu mult soare și recunosc că mi-am găsit cu greu un locșor în Sala Mozart, ticsită de copii, părinți și educatori. Aș fi zis că o oră de stat pe scaun va fi prea mult pentru picii de 4-5 ani instalați în primele rânduri. M-am înșelat! Pare-se că o muzică atât de frumoasă, atât de solară și plină de bucurie, vorbește direct pe limba celor mici, care se opresc să o asculte fără prea multe invitații.

Ne-am lăsat cu toți auzul mângâiat de înfloriturile baroce și acordurile de cristal ale Micii Serenade și ale sclipitoarei Rondo alla Turca, finalul Sonatei în La major, aceasta din urmă interpretată la pian de un puști talentat. Orchestrația compusă din șase instrumente (flaut, fagot, corn, clarinet, oboi și pian) reușește să cuprindă de minune complexitatea unor uverturi superbe și extrem de cunoscute din Răpirea din Serai, Nunta lui Figaro sau Flautul Fermecat. La Cântec de Leagăn am fremătat alături de copii, recunoscând acordurile acestui minunat cântec cu care mămicile și-au alinat copiii secole la rândul și pe care Mozart l-a prelucrat și șlefuit ca pe o piatră prețioasă. E un cântec extrem de familiar transpus într-o partitură complexă care are darul să deschidă apetitul celor mici pentru muzica clasică.

Pe tot parcursul spectacolului, un Povestitor ne-a condus prin viața lui Mozart narând la persoana întâi cele mai importante momente trăite de marele compozitor, din copilărie și până la finalul scurtei sale vieți. La sfârșitul acestui periplu nu poți să nu te întrebi cum a putut să cuprindă un singur om, în doar 35 de ani de viață, o operă atât de uriașă, să compună atât de multe capodopere și să lase în urmă o muzică atât de versatilă și inovatoare.

Într-o singură oră, Viața lui Mozart ilustrează traiectoria fulminantă a unui talent îngemănat cu geniul, care a trăit într-un ritm infernal și inaccesibil nouă, grăbindu-se de parcă și-ar fi anticipat mult prea vremelnicul sfârșit. Chiar nu știu unde ați mai putea găsi un astfel de spectacol adaptat celor mici, care să facă o colecție a celor mai cunoscute arii mozartiene și care să reușească să țintuiască în scaune copii pentru care o oră de repaus și concentrare e o adevărată performanță. Mai aveți ocazia să-l vedeți până la finalul acestei stagiuni, doar că, la ce interes prezintă, vă recomand să faceți rezervări de bilete din timp.

Livia Cimpoeru