Fata babei și Fata moșului
Gen: Balet / Vârsta recomandată: +3 ani / Sala UnderGrant

 

O nouă poveste a lui Ion Creangă prinde viață la Opera Comică pentru Copii, după succesul spectacolelor de teatru „Punguța cu doi bani”, „Ivan Turbincă” și „Harap Alb”. De data aceasta este vorba despre baletul „Fata babei și fata moșului”, realizat de coregraful Mihai Babușka. Faptele bune sunt răsplătite pe măsură, cele rele sunt pedepsite, fata cinstită a moșneagului, fata cea rea a babei, baba și moșul împreună cu personaje fantastice traduc în dans celebra poveste, într-o miniatură coregrafică dedicată iubitorilor baletului, dar și celor care îndrăgesc basmele copilăriei.

ENG: A new tale by Ion Creangă comes to life at The Comic Opera for Children, after the success of the performances “The Purse with two pennies”, “Ivan Turbinca“ and “The White Moor”. This time it’s the ballet “The old man’s daughter and the old woman’s daughter”, created by choreographer Mihai Babușka. Good deeds are rewarded according to their value, the bad ones are punished; the honest girl of the old man , the daughter of the crone, the crone, the old man, alongside fantastic characters translate into dance the famous tale, in a choreographic miniature dedicated to all ballet enthusiasts, but also to those that love fairytales.

 

FR: Une nouvelle histoire d’ Ion Creanga prend vie à l’Opéra Comique pour Enfants, après le succès des pièces de théâtre „Le petit sac à deux argent”, „Ivan Turbinca” et „Harap Alb”. Cette fois, il s’agit du ballet „La fille de la vieille et la fille du vieillard” interprété par le chorégraphe Mihai Babuşka. Les bonnes actions sont récompensées, les méchants sont punis, la fille honnête de la vieille, la fille du vieillard, la vieille et le vieillard ainsi que des personnages fantastiques traduisent l’histoire célèbre dans une miniature chorégraphique dédiée aux amateurs de ballet et aux amoureux contes de fées de l’enfance.

 

CRONICĂ DE SPECTACOL

 

Arta are scopul de a educa. Asta face Opera Comică pentru Copii, îi învaţă pe cei mici diferenţa dintre bine şi rău, îi învaţă principiile vieţii şi din fiecare spectacol reuşesc conştient sau inconştient să ,,bifeze’’ o lecţie. Un bun exemplu este noul spectacol de balet care a avut premiera pe 24 martie 2018, ,,Fata Babei şi Fata Moşului’’, realizat de coregraful Mihai Babuşka. Basmul lui Ion Creangă este cunoscut de toată lumea şi are o morală foarte bine definită: ,,după faptă şi răsplată’’. Am fost surprins plăcută de liniştea din sală şi de nivelul ridicat de atenţie al copiilor, având în vedere că povestea a fost spusă în paşi de dans şi toate cuvintele erau înlocuite cu piruete şi grand jeté-uri.

Spectacolul începe cu un aşa-zis ,,prolog’’, care rezumă subiectul poveştii. Montarea păstrează firul clasic al basmului, decorul este simplu, minimal format dintr-o bancă şi, la un moment dat apare în scenă şi o căsuţă colorată pentru pitici. Când am văzut acest spectacol, pot spune că mi s-a îndeplinit un vis şi că am fost mai aproape de stele şi lună decât mi-aş fi putut închipui vreodată – proiecţiile atât de reale au fost uimitoare şi magice. Muzica a alternat pe tot parcursul spectacolului între cea populară şi cea clasică. Costumele actorilor nu puteau fi altele pentru o montare clasică decât cele populare româneşti, dar puţin personalizate pentru personalitatea fiecărui personaj.

Pot spune că acest spectacol este o ecuaţie – tehnica mişcărilor de dans, cu muzica şi expresivitatea interpreţilor au compus un întreg. Balerinii s-au simţit confortabil pe scenă şi au dansat cu o lejeritate demnă de lăudat. Da, este mai greu să spui o poveste în paşi de dans, să transmiţi stări, sentimente şi mesajul corect unui public format din copii, dar balerinii îţi lăsau impresia că ceea ce fac este foarte uşor.

Spectacolul are două contraste: cel al binelui şi cel al răului, ca de fiecare dată binele este cel care învinge. Fata moşului – cea modestă, harnică şi bună la inimă VS fata babei – cea lacomă, mincinoasă şi lenesă. Amândouă parcurg acelaşi drum şi întâlnesc aceleaşi personaje fantastice: căţeluşul rănit (care atunci când a pus piciorul pe scenă a stârnit reacţia tuturor copiilor), fântâna (cu un costum foarte orginal, compus din sticle de plastic), cuptorul (ce ,,ardea’’ de energie după ce a fost curăţat), Sfânta Duminică (care a strălucit la propriu datorită costumului fermecător) şi cei doi copilaşi (îmbrăcaţi în alb asemenea unor îngeraşi). La întâlnirea acestor personaje fiecare fată a reacţionat pe măsura caracterului său. La final au avut de ales o cutie din trei, ce aveau dimensiuni difeite. Fata cea frumoasă a moşului a ales cea mai mică cutie, ce s-a dovedit a fi cea mai preţioasă; fata ursuză a babei a ales cutia cea mai mare, care le-a adus un final tragic.

Efectul comic a fost datorat tocmai acestor contraste. Vorbind limba copiilor: ,,Mami, ce frumos a fost!’’. Spectacolul este o poveste cu nuanţe de umor, armonios, pentru toate vârstele.

,,Fata babei şi Fata Moşului’’ a ridicat toată sala Operei Comice pentru Copii în picioare. Eu am aplaudat cu nostalgia copilăriei mele, în care poveştile lui Ion Creangă îmi erau citite regulat de către bunici.

“Ş-apoi încălecai pe-o coasă/ Şi vă spusei o poveste frumoasă”

Andrada Popa