Inocența și bunătatea pot face miracole la Opera Comică pentru Copii

La Opera Comică pentru Copii se întâmplă miracole și nu e pentru prima oară! Dacă în ultimul timp ați văzut cum o licoare fermecată poate să-i facă pe tineri să se îndrăgostească în „Elixirul dragostei”, iar o păpușă de lemn mincinoasă devine băiețel în „Pinocchio”, din martie puteți face cunoștință cu Heidi, o fetiță cuminte și curajoasă care prin bunătate și prietenie aduce iubirea în viața bunicului ei și a unei familii greu încercate de soartă.

Heidi este o fetiță fără părinți pe care mătușa ei o duce în munți să trăiască alături de bunic, un bătrân ursuz, crescător de capre, care trăiește izolat. Aici ea se împrietenește cu Peter, căprarul, apoi este nevoită să plece la Frankfurt unde o cunoaște pe Clara, o fată fără mamă, în scaun cu rotile, data în îngrijire unei domnișoare malefice, plină de ifose și răutate. După o serie de întâmplări prin care trece în casa familiei Sesemann, Heidi cucerește pe toată lumea cu inocența și bunătatea sa, astfel că reușește să o convingă pe Clara să-i facă o vizită la munte, la bunicul ei. Datorită aerului proaspăt și mâncării sănătoase, în urma șocului că ar putea-o pierde pe Heidi, care aproape cade de pe stânci, Clara își recapătă mersul și își poate continua visul de a deveni dansatoare.

Spectacolul de la Opera Comică pentru Copii (OCC) care ilustrează cu actori și muzică această poveste miraculoasă este construit sub formă de musical, formă de teatru la care talentul interpreților este solicitat la maximum. Creatorii, regizoarea Claudia Ciobanu, compozitorul Andrei Neamțu, coregrafa Ana Badea și scenografa Iuliana Gherghescu au construit un spațiu liber în care actorii să fie mai degrabă ei înșiși emoționați decât să mimeze emoția, folosindu-se de tot arsenalul lor interpretativ. Astfel, artiștii din distribuția musicalului „Heidi” sunt puși în situația de a trece prin filtrul propriu caracteristicile personajelor pe care le interpretează, câteva dintre acestea prin „compoziție” (personajul nu are aceeași vârstă sau fizic ca interpretul și atunci trebuie „compus”) și a-i imprima propriile emoții pentru a-i da verosimilitate. Fiecărui personaj i-a fost dăruită o trăsătură amuzantă, unora chiar mai multe, așa că nu găsim, dacă ne gândim bine, caractere negative în poveste. Chiar și domnișoara Rottenmeier, care pare o vrăjitoare desprinsă din poveștile clasice, are farmecul ei când încearcă să ducă un adevărat război pentru a strica cheful și starea de bine a tuturor.

Pe lângă dramatizarea izbutită a romanului lui Johanna Spyri, care surprinde toate evenimentele importante ale poveștii, fără să încarce cu detalii inutile mintea spectatorului, marea calitate a musicalului „Heidi” de la Opera Comică pentru Copii este MUZICA. Pentru a scrie muzica la „Heidi”, Andrei Neamțu folosește ritmuri pop, hip-hop, raggae, uneori în stilul melodiilor din filmele animate Disney, alteori asemănătoare celor din musicalurile de pe Broadway. Ioana Sihota, care s-a ocupat de pregătirea vocală a soliștilor, ea însăși interpretă a rolului domnișoara Rottenmeier, a reușit să ocolească preconcepțiile vizavi de stilul de a cânta musical, cu emfază și exuberanță falsă. Artiștii din spectacolul „Heidi” de la OCC duc mai departe exercițiul de sinceritate pe care și l-au impus în jocul personajelor și redau muzica lui Neamțu firesc, fără a-și exagera calitățile vocale, cu credință, în spiritul mesajului pe care-l transmite cântecul.

Mesajele poveștii, învelite de imaginația echipei de realizatori ai spectacolului „Heidi” la OCC sunt multe și extrem de folositoare. Spectacolul îi învață pe copii cât de importante sunt natura, familia, prietenia, cum fiecare om trebuie privit și acceptat cu dragoste, indiferent de condiția lui socială sau de felul său de a fi.

În spațiul nu foarte generos al Sălii UnderGrant de la Opera Comică pentru Copii, la „Heidi” se folosește un decor simplu (scenografia: Iuliana Gherghescu), suplinit de imagini, animații care stabilesc cadrul general în care se află acțiunea sau oferă publicului crâmpeie din reprezentările mentale ale personajelor. Această reducere la strictul necesar a elementelor de decor oferă spațiu de manevră interpreților, care sunt și mai mult puși în lumină și care prin jocul lor completează decorul și oferă spectatorului ambianța în care se petrec evenimentele sau în care personajele visează și speră. Se poate spune astfel că avem un decor „viu”, în care în centrul atenției se află emoții, sentimente, nu bucăți de pânză sau mucava.

Din  spectrul generos de trăiri pe care ni-l oferă „Heidi” la OCC putem desprinde și amuzamentul, momentele comice fiind prezente pe tot parcursul spectacolului. Heidi este extrem de simpatică atunci când își exprimă atașamentul față de bunicul său, spunându-i mult prea des „noapte bună”, la culcare; Peter, căprarul, este ilar în calitate de șef suprem al caprelor; domnișoara Rottenmeier este agasantă, dar amuzantă în același timp când la fiecare interacțiune cu Heidi își cere calmantele de nervi; Bunicul este acel bătrân ursuz care pare că exagerează orice aspect minor, iar Sebastian, valetul, ascunde în spatele personalității sobre la care îl obligă domnișoara Rottenmeier, un tip simpatic, cu veleități de chitarist rock. Căprițele sunt personaje exclusiv comice, înzestrate cu talent muzical și pricepute la dans. De fapt, fiind într-un musical, toată lumea e „obligată” să cânte și să danseze, inclusiv literele alfabetului, atunci când Heidi învață să citească, chiar și fantomele din casă! Coregrafa și balerina Ana Badea a alcătuit pentru toate aceste personaje o coregrafie cu mișcări simple, dar de efect, care să stârnească râsul în asociere cu fiecare rol în parte. Sigur că Rottenmeier, în calitate de personaj negativ trebuie purtată pe brațe de spiritele malefice care o însoțesc, bineînțeles că fiecare căpriță execută mișcări în funcție de personalitatea sa. De fapt regizoarea a ales să dea celor patru capre din spectacol câte o trăsătură aparte: avem Verzuiu, care-i cam zăpăcit, Roza, care e o divă, Rockerița – o rebelă și Tocilarul care e slugarnic și… cam împiedicat. Acest cvartet țopăitor și scuipăcios este de un comic nebun și în același timp își respectă menirea de a susține, prin șotii și glume, personajele pozitive.

Producție cu titlul „Heidi” de la Opera Comică pentru Copii este construită în așa fel încât să-i atragă pe cei mici. Jocul interpreților, simplitatea decorurilor, ritmurile variate ale muzicii care te fac să le susții încontinuu prin aplauze, costumele potrivite fiecărui personaj și nu în ultimul rând frumusețea poveștii sunt destinate a-i face pe copiii din sală să învețe frumusețea inocenței și a bunătății, cum acestea au puterea de a face miracole, de a schimba lumea.

Ne-am dori ca cei mici și cei mari să plece de la spectacol cu credința că pot să creeze o lume așa cum își doresc, să se bucure mai mult de ceea ce au, să prețuiască timpul petrecut împreună, prietenia sinceră, natura, căci facem parte din ea. Poate așa ne înfrumusețăm drumul prin viață unii altora”, spune regizoarea spectacolului, Claudia Ciobanu.