Mirandolina
Gen: Balet / Vârsta recomandată: +3 ani / Sala UnderGrant

 

Baletul „Mirandolina”, creație a coregrafului Mihai Babușka, revine pe scena Operei Comice pentru Copii în interpretarea tinerilor dansatori ai teatrului. Inspirat de piesa de teatru „Hangița” de Carlo Goldoni, baletul spune povestea unei tinere fermecătoare care moștenește un han. Ea este asaltată de numeroși pretendenți, unul mai caraghios decât altul. Întâmplări comice, încurcături amuzante, muzică plină de energie și dansuri spectaculoase, toate se pot găsi în această transpunere în balet a celebrei comedii a lui Goldoni, realizată pe gustul spectatorilor de orice vârstă.

ENG: The ballet „Mirandolina”, created by choreographer Mihai Babușka, returns at The Comic Opera for Children, performed by the young artists of the theatre. Inspired by the play „The Mistress of the Inn” by Carlo Goldoni, the ballet tells the story of a young charming lady that inherits an inn. She is overwhelmed by various suitors, one more ridiculous than the other. Comic occurrences, funny confusions, music full of energy and spectacular dances, all can be find in this ballet transposition of the famous comedy by Goldoni, created for all tastes, no matter of age.

FR: Le ballet „Mirandolina”, créé par le chorégraphe Mihai Babuşka, revient sur la scène de l’Opéra-Comique pour Enfants avec la représentation des jeunes danseurs du théâtre. Inspiré par la pièce „L’aubergiste” de Carlo Goldoni, le ballet raconte l’histoire d’une charmante jeune femme qui hérite une auberge. Elle est abordée par de nombreux prétendants, l’un plus caressant qu’un autre. Des situations comiques, des histoires amusantes, de la musique pleine d’énergie et des danses spectaculaires se retrouvent dans cette adaptation de la célèbre comédie de Goldoni, conçue pour plaire aux spectateurs de tout âge.

 

CRONICI DE SPECTACOL

 

Opera Comică pentru Copii a readus în repertoriu, stagiunea aceasta, baletul de buzunar „Mirandolina”, conceput de maestrul coregraf Mihai Babușka, într-o nouă scenografie, semnată de creatoarea Adriana Urmuzescu. Spectacolul, ca și celelalte lucrări de balet ale teatrului, este definit de o explozie de bucurie, venită din partea creatorilor și a interpreților, aceștia din urmă fiind tineri balerini care dovedesc talentul lor special prin mișcările elegante și precise pe care le execută. Am asistat la avanpremiera din data de 20 octombrie a baletului „Mirandolina” și am descoperit o coregrafie extrem de frumoasă, care îmbină elemente, pași din dansurile tradiționale italiene cu mișcări de balet, pe un colaj muzical alcătuit din tarantele și canțonete, dansuri încărcate de energie și de foarte mult umor de bună calitate.

Baletul este inspirat de cunoscuta piesă a dramaturgului italian Carlo Goldoni, „Hangița”, și păstrează caracteristicile amuzante ale personajelor. Pe scurt, frumoasa Mirandolina a moștenit un han și este curtată insistent de trei pretendenți, unul mai caraghios decât altul. Coregraful Mihai Babușka a reușit prin coregrafie să facă aceste personaje atât de comice încât atât copiii cât și adulții din sală abia se mai pot abține să nu râdă în hohote. În lumea teatrului se spune că genul comediei este cel mai greu de practicat, deoarece e mai simplu să faci pe cineva să plângă, decât să râdă. Mihai Babușka și asistenții coregrafi Cristina Opincaru și Cătălin Caracaș au reușit o performanță de invidiat: nu numai o comedie spumoasă căreia nu poți să-i reziști, dar un balet-comedie. Sunt scene pline de umor care fac publicul să râdă, precum momentul în care în curtea hanului câțiva tineri dansează tarantela, iar Cavalerul, supărat de zgomot, aruncă de pe fereastră în ei cu tot ce găsește prin casă. Apoi, Mirandolina, sătulă de certurile dintre pretendenți, se preface leșinată pentru a fi lăsată în pace. Însăși apariția celor trei nobili care aspiră la mâna fetei reprezintă o sursă consistentă de umor. Astfel, Contele este un bătrân ramolit care nu se poate deplasa decât sprijinit de doi slujitori, dar dorește să se însoare, Marchizul este un individ pedant și fandosit, iar Cavalerul un tip insipid cu pretenții de războinic. Aceste măști, completate de Fabrizio, iubitul Mirandolinei, un personaj gelos și supărăcios, de Mirandolina însăși, care cu istețime reușește să scape de cei trei neghiobi și un cocoș simpatic fac deliciul spectatorilor mari și mici. Toate aceste caracteristici comice ale personajelor sunt realizate prin dans! Un dans cu pantofi și cizme pentru Fabrizio, lustragiu și om de bază pe lângă han; dansul cu scara pe care bătrânul conte vrea să se urce, dar nu reușește, pentru a-i face o declarație de dragoste Mirandolinei; jocul cu sabia al Cavalerului care încearcă să-i impresioneze pe toți și multe alte astfel de scene contribuie prin mișcare la comicul spectacolului.

Spectacolul „Mirandolina” are loc la Sala Undergrant a Operei Comice pentru Copii, o sală care ar putea fi considerată mică pentru o producție de balet, dar scena capătă spațiu și frumusețe prin scenografie. Cu ajutorul unui fundal frumos desenat, completat de o perdea pe lățimea scenei și a câtorva elemente de decor, scenografa Adriana Urmuzescu a reușit să creeze un cadru de poveste, intim și colorat, un peisaj însorit din Italia, plin de căldură și veselie. Costumele, inspirate de moda secolului al XVIII-lea, cu peruci pentru persoanele de vază, la care se adaugă machiajul, completează caracterul ridicol al celor trei personaje nostime, Contele, Marchizul și Cavalerul.

„Mirandolina” este, datorită coregrafiei și scenografiei, datorită artiștilor care redau povestea cu respirație tânără, cu virtuozitate și talent, un spectacol de comedie accesibil tuturor, un prilej de bucurie pentru public, un eveniment de neratat.

Iulia Toea

Contele Albafioritta, marchizul Forlipolli și cavalerul Ripafratta, trei pretendenți cu nume imposibile, încearcă să cucerească inima unei frumoase și cochete hangițe venețiene, Mirandolina. Ca să fie treaba și mai complicată, în poveste apare și Fabrizio, un tânăr angajat al hanului care urmărește amuzat toate aceste încercări, pentru că știe deja că inima Mirandolinei îi aparține.

După superbul spectacol Lumea Păpușilor, Mirandolina este al doilea balet prezentat în premieră pe scena Operei Comice pentru Copii în mai puțin de-o lună! E o nebunie de costume, panglici și culori, momente comice, muzică, tarantele și balet de calitate, la care am avut ocazia să asist vineri, în avanpremieră, pe scena Sălii UnderGrant, și despre care e musai să vă povestesc.

După cele trei gonguri care stârnesc aplauzele pline de nerăbdare ale picilor din sală, în hanul Mirandolinei ne primește un cocoș mare și burtos, dar și tânărul Fabrizio, care lustruiește tacticos niște cizme neverosimil de roșii. Apare în scurt timp și Mirandolina, care, tunete și fulgere!, ni se înfățișează sub aparența unei frumoase asiatice. Ei bine, în seara aceasta rolul Mirandolinei e dansat de Saki Ota, noua dansatoare venită tocmai din Japonia în căutarea baletului clasic, care e deja la al doilea său rol principal pe scena OCC, după Cenușăreasa. Saki Ota e o prezență pe cât de delicată, pe-atât de riguroasă în executarea mișcărilor, iar costumul și trandafirul roșu de cochetă venețiană o prind de minune. În scenă își face intrarea bătrânul și bogatul Conte Albafioritta, însoțit de cei doi valeți ai săi, care vrea să cucerească inima Mirandolinei cu promisiunea unei vieți de huzur. Șireată, Mirandolina se preface că îi acceptă avansurile, însă se dovedește a fi o maestră a eschivărilor. Acelaști tratament îl primește Marchizul Forlipolli, alias Levente Szasz, care încearcă să o cucerească pe tânăra hangiță cu o serie de salturi grațioase foarte bine executate. Mirandolina pare convinsă și nu prea.. Seria pretendenților continuă cu Cavalerul Ripafratta (interpretat de Mihai Pricope), un domn din cale afară de arțăgos, îmbrăcat într-un costum de culoare verde-praz și cu ciorapi roz, care-și împunge rivalii cu un săbioi cât toate zilele. În ciuda mustății-furculiță amenințătoare, Cavalerul e tare împiedicat și aproape se prăvălește peste primele rânduri de spectatori, de unde se aud câteva de strigăte de surpriză și amuzament. Rivalii își aruncă priviri disprețuitoare, ba chiar aș spune ucigătoare, și singurul lucru care îi salvează de la autodistrugere este intervenția unui minunat moment de dans pe ritmuri de tarantele italiene. Două cupluri de dansatori fac față cu brio acestui pasaj destul de dificil din punct de vedere tehnic, cu ritmuri foarte rapide, cu piruete și salturi spectaculoase. Nici unul dintre dansatori nu este din România: britanicii  Emily Hulme și Adam Davies, japonezul Taiga Ueno și canadiana Chantal LaBarge sunt balerini nou sosiți la Opera Comică pentru Copii, pe care o să-i mai vedem și în spectacolele viitoare! Dansatorii de tarantele sunt alungați la propriu de pe scenă de cavalerul arțăgos Ripafratta, iar lupta pentru inima Mirandolinei reîncepe. Urmează o „scenă a balconului” foarte comică, în care fiecare dintre pretendenți, inclusiv Fabrizio cu a lui mandolină sau Ripafratta cu săbioiul supradimensionat, se luptă pentru atenția Mirandolinei. De la fereastră, tânăra hangiță îi alungă pe toți cu un zâmbet fermecător și un fâlfâit de evantai. Nemulțumiți, pretendenții își împart unii altora o serie de perechi de palme, apoi sunt alungați de Mirandolina cu o oală de confetti.

Dacă vă place baletul, dar și comedia, Mirandolina este rețeta perfectă pentru o ieșire la spectacol alături de cei mici. Distracția e garantată pentru copii, care nu au timp să se plictisească, în vreme ce adulții au ocazia să vadă un balet minunat, conceput de maestrul coregraf Mihai Babușka și pregătit de coregrafii Cristina Opincaru și Cătălin Caracaș. Scenografia minimalistă, adaptată scenei UnderGrant, este compensată de costume foarte creative, aflate în prelungirea personajului. Scenele de dans sunt complexe și în unele momente destul de dificile din punct de vedere tehnic, atât în dansul individual cât și la nivelul ansamblului. Pentru un iubitor de balet, Mirandolina oferă tot ce trebuie și puțin mai mult, așa că vă recomand din toată inima să nu-l ratați.

Livia Cimpoeru