„Cenușăreasa” la Giurgiu

S-a întâmplat joi, 5 octombrie, la Teatrul „Tudor Vianu”, de la ora 11.00. Opera Comică din București a oferit copiilor la Giurgiu un spectacol de balet fermecător, „Cenușăreasa”, creat de prim-balerina și coregrafa Corina Dumitrescu. Cu această ocazie, ei au avut prilejul să citească altfel celebra poveste, cu ajutorul dansului, în interpretarea unor tineri balerini, talentați și plini de energie. Evenimentul a constituit și o premieră, datorită balerinilor distribuiți în rolurile principale, Hio Iao Emily Fung din Hong Kong în rolul Cenușăreasa și japonezul Taiga Ueno în Prințul. Alături de colegii lor din Ansamblul de Balet al Operei Comice pentru Copii, aceștia au cucerit sala arhiplină a teatrului prin frumusețea și eleganța execuției mișcărilor coregrafice, prin corectitudinea cu care acestea au fost reproduse, urmărind coregrafia Corinei Dumitrescu.

Baletul „Cenușăreasa”, pe muzica lui Serghei Prokofiev, este una dintre cele mai îndrăgite creații din repertoriul de dans clasic și, deși folosește ca subiect un basm, nu este destinat numai celor mici. Coregrafa Corina Dumitrescu și scenografa Viorica Petrovici au reușit printr-un limbaj rafinat și cu acuratețe stilistică să îl facă accesibil copiilor și tinerilor, desigur și cu ajutorul unor efecte comice. Aspectul ridicol al mamei vitrege, interpretată în travesti (Mihai Pricope) și al celor două surori rele (Sabina Chirilă și Oana Vâlceanu), introducerea unor personaje amuzante precum cei doi șoricei, prietenii Cenușăresei (Ionuț Picincu și Adam Davies), apariția unui profesor de dans pedant și plin de curtoazie (Daniel Manea) și a unui ministru prea energic (Alexandru Chiș) reprezintă subtilități comice în spectacol. Ele fac deliciul copiilor, dar și adulților din sală, așa cum s-a putut observa și la reprezentația de la Giurgiu.

Frumusețea costumelor și decorurilor spectacolului, concepute de către scenografa Viorica Petrovici, este întregită de distincția cu care se prezintă artiștii. Astfel, la Giurgiu, aparițiile Cenușăresei, a Prințului și a Zânei (Andreea Soare), a tuturor soliștilor au fost întâmpinate cu exclamații de uimire și aplauze de către spectatori. O performanță extraordinară a interpreților pe care am remarcat-o este și trecerea ușoară de la moment solistic la duo, trio, ansamblu, ușurința cu care oscilează între ele, ceea ce rar se poate remarca într-o coregrafie cu numere bine definite, adică fragmente dansate care pot fi „decupate” și interpretate separat. Acest aspect oferă baletului o desfășurare organică, un caracter cursiv și poate de aceea ritmat și antrenant. „Cenușăreasa”, un balet ce poate părea privitorului o poveste dansată simplu, fără prea multe mișcări complicate, este de fapt o provocare din punct de vedere tehnic, interpretativ (în sensul actoricesc) și dezvăluie sensibilitatea și eleganța creatorilor și dansatorilor.

Hio Iao Emily Fung, Cenușăreasa din spectacolul Operei Comice pentru Copii de la Giurgiu, este din Hong Kong și studiază dansul de la vârsta de 4 ani. Din anul 2007 a urmat cursurile Școlii de Dans din Macao (cu Jun Ni He), apoi și-a continuat studiile la Universitatea Queensland din Australia (cu Matthew Lawrence). În 2008 a avut oportunitatea de a dansa în baletul „Lacul lebedelor” de Piotr Ilici Ceaikovski la Baletul Regal Suedez. De-a lungul timpului a câștigat premii la concursuri importante de balet în Australia, Polonia, Singapore, Beijing, Shanghai, Hong Kong.

Taiga Ueno, Prințul din „Cenușăreasa”, a studiat la Academia de Balet Kaneta Kouno, apoi la prestigioasa Academie „Vaganova” din Sankt Petersburg, la Școala Regală Suedeză de Balet și la Alberta Ballet (Canada). Printre profesorii care l-au îndrumat se numără Guy Albouy, Mats Wegmann, Ilya Novoseltsev, Farukh Ruzimatov, Andrei Garbuz. A dansat la Teatrul Mariinsky și la Teatrul Hermitage din Sankt Petersburg, la Baletul Regal Suedez și la Alberta Ballet din Canada. În anul 2015 a obținut o bursă din partea Școlii de Balet din Dresda.

Fotografiile de la spectacol au fost făcute de Irina Epifan și sunt disponibile aici.

Cronică de Iulia Toea-Mureșan

6 octombrie 2017