Cenușăreasa la Opera Comică pentru Copii

Cine dorește să retrăiască lumea basmului și să se bucure pentru scurt timp de reprezentările ei fabuloase, trebuie să meargă la Opera Comică pentru Copii, pentru a-și întâlni copilăria. Toți suntem, în cele din urmă, niște copii mari și avem nevoie de inocență, puritate și mai ales, să retrăim visul frumos al basmului, pentru că teatrul din Giulești nu este un loc destinat doar celor mici, ci tuturor care doresc să se bucure alături de ei, participând afectiv la poveștile de pe scenă.

De câte ori merg acolo, și mărturisesc că o fac deseori, îmi încarc sufletul cu voioșie și optimism, care îmi dau o stare bună și, de ce să n-o spunem, mă vindecă de orice depresie.

Frumoasa poveste a lui Charles Perrault – Cenușăreasa – care ne-a încântat anii copilăriei, a prins viață într-un balet de o oră, scris și regizat coregrafic de prim balerina Corina Dumitrescu, cunoscută pentru superbele sale apariții scenice de la Opera Națională Română București. Ea ne-a oferit multe momente de emoție în prodigioasa sa carieră, dar în acest moment își atestă o nouă componentă a traseului său artistic, cea de coregraf. Am mai văzut două producții ale sale despre care am mai scris, ce mi-au întărit convingerea că este nu numai o artistă pe scenă, ci și un coregraf dotat, cu idei ingenioase, cu imagini metaforice în plan regizoral. Cenușăreasa îi oferă fără îndoială, șansa de a-și pune în valoare talentul și profesionalismul de care dă dovadă, oferindu-ne un spectacol frumos, poetic, atractiv pentru copii prin modul în care a înțeles să restrângă povestea la cele mai importante secvențe coregrafice ale ei făcând-o, astfel atractivă. Într-un decor inspirat din lumea poveștilor, imaginat de talentata scenografă Viorica Petrovici, se derulează istoria frumoasei Cenușărese care-și va descoperi, prin ajutorul magic al Zânei, partenerul de viață, pe prințul din acel ținut de poveste. Toate elementele basmului sunt prezente în scenariul coregrafic al Corinei Dumitrescu: șoriceii care o ajută pe Cenușăreasa, amintindu-i de ora fatidică 12 noaptea când trebuia să se reîntoarcă de la balul prințului, zâna binefăcătoare care-i oferă fetei o nouă rochie și înfățișare pentru a putea pătrunde la palat și a participa la bal.

Din punct de vedere al scriiturii coregrafice, Corina Dumitrescu reușește să ofere dansuri sugestive, unele căpătând conotații comice, într-o diversitate de procedee coregrafice (dansul celor două surori vitrege sau al mamei).

Coregraful folosește suportul muzical, apelând la partituri cunoscute  din Johann Strauss și Dmitri Șostakovici (ilustrația muzicală revenind regretatului profesionist de marcă Alexandru Istrate) pentru a-și construi o coregrafie ingenioasă, bogată în efecte comice sau lirice, care îi cucerește pe micii spectatori.

Spectacolul este realizat de o echipă tânără de interpreți care a rezonat la intențiile regizorului. Cei doi protagoniști au fost Andreea Vălean, în Cenușăreasa și Andrei Ardeleanu, în Prințul pe care i-am mai văzut și în alte spectacole. Ei formează un cuplu omogen, echilibrat, care se subsumează cu talent întotdeauna cerințelor partiturii coregrafice.

Duetele lirice sunt bine sincronizate și exprimate artistic. Au o puritate a dansului și un mod  sincer de a trăi mișcarea, ceea ce face să fie credibili.

Cele două surori vitrege: Sabina Chirilă, Oana Vâlceanu și Mihai Pricope (mama în travesti) au demonstrat că pot fi și actori, buni interpreți ai unor personaje comice suculente. Ca de obicei, Andreea Soare, ca Zână, s-a impus prin statura impecabilă și distinsă în scenă, a avut noblețea și farmecul care i-au conferit dimensiunea magică, benefică, specifică personajului.

În alte roluri: Daniel Manea (profesorul de dans), Dragoș Andruță (ministrul) și cei doi șoricei: Mircea Ioniță și Ionuț Picincu, s-au integrat admirabil în poveste, în realizarea unui spectacol poetic, atractiv pentru copii.

La buna desfășurare a baletului a contribuit, ca maestru de balet, și Cătălin Caracaș, un nume deja foarte cunoscut în colectivul Operei Comice pentru Copii.

Cenușăreasa, celebrul basm al lui Perrault, în viziunea coregrafică a Corinei Dumitrescu, este un spectacol frumos, bine conceput, atât coregrafic cât și regizoral, care va rămâne cu siguranță multă vreme în repertoriul teatrului, fiind un titlu ce îi atrage pe cei mici prin curiozitatea care-i impinge să descopere pe scenă istoria cunoscutului personaj al poveștii.

 

Dr. Mihai-Alexandru Canciovici